Reliek H. Bernadette trekt door Limburg

Geplaatst op: 03-04-2024

Deze Paasweek is in kerkelijk Limburg zonder meer de week van de Heilige Bernadette Soubirous. De schrijn met haar reliek begon op Tweede Paasdag in Maastricht onder grote mediabelangstelling aan een rondgang door Nederland. In ons bisdom werden ook Roermond en Tienray bezocht.

Maastricht
De week begon maandag in een overvolle Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht. Zoals gebruikelijk vond daar op Tweede Paasdag de jaarlijkse sacramentsprocessie plaats. Die was deze keer extra feestelijk vanwege de aanwezigheid van de reliek van Bernadette. In aanwezigheid van chapelain Dominique Derkoningen, de verantwoordelijke voor de Nederlandstalige pelgrims in het heiligdom in Lourdes, werd de reliek verwelkomd. Ook diverse Maastrichtse broederschappen en verenigingen namen aan de viering deel. Het basilicakoor zorgde voor prachtige muziek.

Aansluitend aan de viering vond de processie door de binnenstad van Maastricht plaats, die door honderden toeschouwers werd gevolgd, van wie velen speciaal voor Bernadette waren gekomen. De hele middag bleef het in de basiliek druk met mensen die de reliek wilden vereren. ’s Avonds vond een even sfeervolle lichtprocessie plaats naar de oudste Lourdesgrot van Nederland op de Sint-Pietersberg, net buiten de stad. Ook hieraan namen zeker tweehonderd mensen deel. Bij de grot werd het verhaal van de verschijningen verteld. Uiteraard klonk het Lourdeslied.

Lourdeskerk
Dinsdag vond in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek een drukbezochte viering plaats rond de gebaren van Lourdes (water, rots en licht) met aansluitend ziekenzegening. Direct daarna werd de reliekschrijn naar de enige Lourdeskerk van ons bisdom in Maastricht-Oost. Ook hier waren veel belangstellenden op de vesperviering afgekomen.

Roermond
Woensdag was de reliekschrijn in de Onze-Lieve-Vrouw Munsterkerk in Roermond, waar gedurende de dag ook vele honderden mensen langskwamen om de reliek te vereren. De dag begon met een eucharistieviering. ’s Middags was er ook hier een viering rond de gebaren van Lourdes onder leiding van deken Ed Smeets van Venray. Hij is pastoraal directeur van de bedevaarten die vanuit Nederland naar Lourdes worden georganiseerd. Tijdens de viering was de Kerk tot de laatste plaats bezet. De dag in Roermond werd afgesloten met een gezongen vesperviering. Tussen de officiële gebedsmomenten door was het een komen en gaan van belangstellenden.

Tienray/Klein-Lourdes
Donderdag bezocht de reliekschrijn het heiligdom Klein Lourdes in Tienray. Bij aankomst werd Bernadette verwelkomd door een groep schoolkinderen die speciaal met de leerkracht naar de kerk waren gekomen om te ontdekken wat een reliek is. 's Middags was er een zeer sfeervolle viering rond de gebraren van Lourdes. Net als in Maastricht en Roermond was deze zeer druk bezocht. Donderavond werd het bezoek van de reliek aan het bisdom Roermond afgesloten met een eucharistieviering en een lichtprocessie in Tienray. Aansluitend is de reliek naar het bisdom Haarlem-Amsteram gebracht voor het vervolg van de rondgang door Nederland.