‘Religieuzen zijn power house van de Kerk’

Geplaatst op: 25-04-2024

Wat zou de Kerk missen zonder religieuzen? Op die vraag ging zuster Mary-Amata Mueller o.p. maandagavond in tijdens een bijeenkomst van de Diocesane Pastorale Studiegroep. De bijeenkomst maakt deel uit van een reeks discussieavonden over de toekomst van de Kerk.

Zuster Mary Amata behoort tot de congregatie van dominicanessen van Sint Caecilia in Sittard en is gedelegeerde voor het religieuze leven in het bisdom Roermond. Volgens de zuster mist een bisdom zonder kloosters plaatsen waar mensen terecht kunnen die op zoek zijn naar God. Ook zouden specifieke pastorale methodes en de karakteristieke missionaire geest wegvallen als er in een bisdom geen religieuzen zouden zijn.

Zuster Mary Amata gaf verder aan dat het de opdracht van religieuzen is de samenleving te vernieuwen en vooral ook de taal van deze tijd te verstaan, hetgeen volgens haar begint met goed naar mensen luisteren. Alleen al door hun aanwezigheid geven religieuzen een duidelijk geloofsgetuigenis af, zo betoogde de zuster. “Het is onze profetische taak om te verwijzen naar het leven na dit leven.” Volgens haar is er vooral bij jongeren heel veel openheid en belangstelling voor hun manier van leven.

Naast de actieve religieuzen zijn ook de monniken en monialen, die in zogeheten slotkloosters wonen, volgens zuster Mary Amata heel belangrijk voor de Kerk. “Zij zijn het power house van de Kerk. Je ziet ze niet, maar het is heel essentieel dat ze er zijn. Zij laten zien dat de goederen van de wereld niet belangrijk zijn, maar dat alleen God ertoe doet.”

De Diocesane Pastorale Studiegroep is de tijdelijke naam van de Diocesane Pastorale Raad, die officieel opgeheven is nadat de bisschopszetel vacant werd. Onder de naam ‘studiegroep’ komen de leden toch regelmatig bij elkaar om over de toekomst van de Kerk in het bisdom te praten.