Reserveren voor kerkdiensten hoeft niet altijd meer

Geplaatst op: 10-07-2020

Reserveren voor kerkdiensten hoeft alleen nog maar als de verwachting is dat er meer dan honderd kerkgangers komen. Bij alle andere vieringen volstaat een checkgesprek bij de ingang. Dat staat in de nieuwe coronamaatregelen van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, die vandaag - vrijdag 10 juli - zijn gepubliceerd. In de praktijk betekent dit dat de meeste vieringen weer op de gebruikelijke wijze kunnen plaatsvinden.

Wat betreft de zang in vieringen komt er ook enige versoepeling. Tijdens kerkdiensten mag weer gezongen worden door een cantor of een groep van enkele zangers, maar zij moeten daarbij wel een paar voorwaarden in acht nemen. Zo moeten ze minimaal anderhalve meter afstand van elkaar houden en bij voorkeur niet achter elkaar staan, maar in een zigzagformatie. In de ruimte dient sprake te zijn van goede ventilatie en ten behoeve van een mogelijk bron- en contactonderzoek moet van de zangers een presentielijst worden bijgehouden. Zingen door kerkgangers (volkzang) blijft voorlopig nog verboden. De bisschoppen hebben ook nieuwe regels gemaakt voor de toediening van sacramenten als doop, eerste communie en vormsel.

De verruiming van de maatregelen was vorige week al aangekondigd. Toen was ook al bekend dat er geen maximum aantal kerkgangers van honderd meer geldt, maar dat het aantal personen dat toegelaten kan worden afhankelijk is van de grootte van het kerkgebouw. In de kerkgebouwen blijven de anderhalve meter maatregel en de hygiënevoorschriften van kracht.

Download nieuwe coronaregels d.d. 10 juli 2020

Dowload nieuwe versie protocol Kerkelijk leven op anderhalve meter d.d. 10 juli 2020