Woensdag speciale gebedsdag voor roepingen

Geplaatst op: 24-10-2019

Het Roepingenplatform van het bisdom Roermond nodigt alle parochies, kloosters en gemeenschappen woensdag 6 november uit om deel te nemen aan een speciale gebedsdag voor roepingen in ons bisdom. De dag is in het kader van de Nationale Roepingenweek die door de R.-K. Kerk in Nederland in de vorm van een gebedsestafette voor het eerst wordt georganiseerd.

Tijdens de week is elk bisdom van Nederland op een toegewezen dag aan de beurt om extra aandacht te geven aan het gebed om roepingen via de voorbeden in de eucharistie of een gebed voor roepingen tijdens het rozenkransgebed, de eucharistische aanbidding of aan het einde van de H. Mis. Bisschop Harrie Smeets bezoekt op woensdag 6 november Grootseminarie Rolduc. Tijdens een plechtige vesperviering en Heilig Uur om 17.00 uur in de abdijkerk van Rolduc wordt stilgestaan bij deze roepingendag. Iedereen is hierbij van harte welkom.

De Nationale Roepingenweek vindt van 3 t/m zaterdag 9 november plaats. In elk bisdom is er een speciale viering waarin de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven centraal staat. Doel van deze speciale week is het fundamentele belang van religieuze roepingen voor de Kerk te benadrukken. Waar mogelijk zal de lokale bisschop voorgaan tijdens deze vieringen. Ook vanuit de Konferentie Nederlandse Religieuzen wordt meegewerkt aan dit initiatief van het landelijke Roepingenoverleg.De Nationale roepingenweek is in een initiatief om aandacht voor roepingen tot priester, diaken en religieus leven te stimuleren door gebed, vormingsactiviteiten en andere initiatieven. “Religieuze roepingen zijn in deze tijd en samenleving niet zo vanzelfsprekend,” aldus rector Patrick Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding en voorzitter van het nationale Roepingenoverleg. “Met dit initiatief willen we laten zien dat het menens is: Nederland heeft een groeiend priestertekort en veel religieuze ordes en congregaties hebben geen aanwas. Als we als gelovigen niet vragen om nieuwe roepingen, zal de Heer ze ook niet geven. Vandaar deze speciale gebedsestafette in de zeven bisdommen. We hopen natuurlijk dat de aandacht voor roepingen na deze week doorgaat,” zegt Kuipers.

De R.-K. Kerk kent al wel een jaarlijkse Roepingenzondag, waarin wereldwijd gebeden wordt om roepingen. Centraal element in deze Nationale Roepingenweek is een icoon van de heilige Willibrord, de patroonheilige van de Nederlandse Kerkprovincie. Kuipers: “Willibrord is een blijvend voorbeeld, omdat ook hij in lastige omstandigheden moed bleef houden en het geloof verspreidde. Daarvoor zijn de komende jaren priesters, diakens en religieuzen broodnodig.”

Programma:

Zondag 3 november - bisdom Den Bosch