Ad Limina: Rome zet in op catechisten

Geplaatst op: 07-11-2022

Het Vaticaan ziet graag dat de katholieke Kerk in Nederland meer catechisten aanstelt. Dat kregen de bisschoppen te horen tijdens hun eerste dag van het Ad Liminabezoek, dat ze deze week aan Rome brengen.

Catechisten zijn geschoolde leken die geen liturgische functie vervullen, maar wel meehelpen bij de verkondigen en het uitleggen van het geloof. Vrijwilligers die catechese geven zijn op zich niet nieuw, maar als officieel ambt met een zending van de bisschop wel. Rome ziet dit als een belangrijke taak voor leken en als een mogelijkheid voor een nieuwe evangelisatie.

De bisschoppen begonnen hun Ad Liminabezoek maandagochtend vroeg met een eucharistieviering bij het graf van Petrus in de crypte onder de Sint-Pietersbasiliek. Daarna stonden er bezoeken op de planning aan de congregaties voor de nieuwe evangelisatie, de eredienst en het gewijde leven.

In de persconferentie aan het einde van de dag vertelden de bisschoppen Hans van den Hende van Rotterdam en Ron van den Hout van Groningen-Leeuwarden dat het spirituele ontmoetingen waren geweest met een goede uitwisseling van ideeën. Een van de concrete suggesties was de invoering van het ambt van catechist. “Het wordt als een dienstwerk aan de Kerk gezien en er is op aangedrongen dat we daarmee aan de slag gaan,” aldus Mgr. Van den Hout.

Bij de congregatie voor de eredienst hebben de bisschoppen onder andere gesproken over het groter belang van de cantor (voorzanger) in de liturgie. “Door corona zijn veel koren noodgedwongen moeten stoppen en we zien in de praktijk daardoor de opkomst van de cantor,” aldus hulpbisschop Herman Woorts van Utrecht. “Tijdens het gesprek is nog eens onderstreept dat mensen Gods liefde kunnen ontdekken door de liturgie”.

Bekijk het hele persgesprek van maandag 7 november: