Rondgang bisschop langs dekenaten begonnen

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets is vandaag in Kerkrade begonnen aan zijn rondgang langs de dertien dekenaten in Limburg. Het bezoek begon met een kort moment van gebed in de sacramentskapel in Kerkrade, waarna deken Steph Nevelstein de bisschop het een en ander vertelde over het dekenaat en hem vervolgens langs een aantal kerken in het centrum van de stad rondleidde.

Vervolgens stond een ontvangst in Eijgelshoven – de oudste parochie van het dekenaat – op het programma. Pastoor Marc Heemels vertelde de bisschop over het leven in het voormalige mijndorp. Aansluitend werd de bisschop rondgeleid door de kerk van Blijerheide, een wijk die tegen de Duitse grens aanligt en veel sociale problemen kent. Pastoor Andreas Caldelas liet de bisschop zien hoe probeert het kerkelijk leven in deze wijk vorm te geven.

Vanmiddag bekeek Mgr. Smeets de samenwerking tussen de parochies in Kerkade-West. Het kerkbestuur daar had een heus kerkenpad georganiseerd om de bisschop te laten zien hoe de vijf parochies, die relatief kort bij elkaar liggen, proberen samen te werken. Het bezoek aan Kerkrade-West werd afgesloten met een rondleiding door het zogeheten Westhoes, een van de voormalige kerken die nu als gemeenschapshuis in gebruik is. Vrijdagavond was de bisschop te gast in Simpelveld, waar zo'n 30 vrijwilligers enthousiast vertelden hoe zij afgelopen afgelopen jaar aand het project 'The Passion Simpelveld' hebben meegewerkt.

Zaterdag staat een bezoek aan de parochies in Landgraaf, dat ook tot het dekenaat Kerkrade behoort – op het programma. Zondag wordt het eerste dekenale werkbezoek van de bisschop afgesloten in de dekenale parochie in Kerkrade en Chevremont.

Lees ook