Komende week viering Sacramentsdag

Geplaatst op: 16-07-2024

Komende donderdag (20 juni) viert de Katholieke Kerk wereldwijd Sacramentsdag. In Nederland veelal ook op de daaropvolgende zondag (23 juni). In veel Limburgse parochies trekt rond die datum de Sacramentsprocessie. Bisschop Harrie Smeets loopt donderdagavond mee in de processie in Luik (B), de stad waar het feest van Sacramentsdag in de 13e eeuw ontstond. Hulpbisschop Everard de Jong viert donderdagavond de H. Mis in de Sacramentsbasiliek in Meerssen. Daar worden dan ook de buitengewoon bedienaren van de eucharistie voor een groot aantal parochies en instellingen in het bisdom Roermond aangesteld.

Sacramentsdag werd in de 13e eeuw door de paus ingesteld op verzoek van Juliana van Cornillon uit Luik. Zij wilde daarmee de verering voor het Heilig Sacrament – de aanwezigheid van Christus in een hostie, een stuk brood – extra kracht bij zetten. In die tijd behoorde het hele gebied dat we nu Limburg noemen bij het bisdom Luik. Het is dit jaar 150 jaar geleden dat zij heilig werd verklaard.

Het feest van het Heilig Sacrament wil de daadwerkelijke aanwezigheid van Christus in de hostie extra onder de aandacht brengen. Bij het Laatste Avondmaal (op Witte Donderdag) deelde Jezus met zijn leerlingen brood en wijn, terwijl Hij zei: “Dit is mijn lichaam en mijn bloed. Blijft dit doen om Mij te gedenken.” Daarmee werd de viering van de eucharistie ingesteld. De gelovigen vieren dat God daadwerkelijk in de vorm van een stuk brood (de hostie) onder hen aanwezig is. Een geconsacreerde hostie wordt ook wel het Heilig Sacrament genoemd, ofwel het Allerheiligste. Dit wordt in elke Katholieke Kerk bewaard in het tabernakel, een beveiligd kastje, in een Sacramentsaltaar. Vaak wordt het Allerheiligste ook ter aanbidding uitgesteld of in een processie rondgedragen in een speciale houder, een monstrans genaamd.

De H. Mis op 20 juni met bisschop Smeets in Luik begint om 19.00 uur en vindt plaats in de Sint-Martinuskerk. Aansluitend trekt vanaf 20.15 uur de Sacramentsprocessie door de straten van de Waalse stad naar de Sint-Pauluskathedraal. Daar is tot middernacht aanbidding van het Allerheiligste. De H. Mis met hulpbisschop De Jong begint die dag om 19.30 uur in de basiliek van het H. Sacrament in Meerssen. Voor een overzicht van de diverse Sacramentsprocessies in de Limburgse steden en dorpen: zie de lokale (parochie)websites.