Schatkamer Slevrouwebasiliek heropend en ingezegend

Geplaatst op: 20-05-2024

Met het doorknippen van het traditionele lint heeft diocesaan administrator Mgr. René Maessen op pinkstermaandag de vernieuwde schatkamer van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht geopend. Daarna zegende pastoor Mgr. Jan Vries de ruimte in en was er voor de tientallen gasten de gelegenheid om de nieuwe plek voor de kunstschatten te bekijken.

De Onze-Lieve-Vrouwebasiliek beschikt over honderden kunstschatten, waarvan er zeker 250 tot nationaal erfgoed gerekend mogen worden. Deze zijn in de loop van zeven eeuwen verzameld. De schatkamer bevond zich in de loop van de jaren op verschillende plaatsen in de basiliek, maar is sinds 1968 gevestigd in een zijruimte van de kruisgang. De laatste 20 jaar was de opstelling niet meer gewijzigd. Er is nu voor een heel nieuwe en eigentijdse opzet gekozen.

De basiliek beschikt over heel bijzondere relieken van vooral veel vrouwelijke heiligen. Daarnaast zijn er in de schatkamer ook veel bijzondere historische kelken, monstransen en liturgische gewaden te zien, waaronder een tuniek uit de 8e eeuw, die toegeschreven wordt aan bisschop Lambertus. Bij de renovatie van de schatkamer is voor het eerst ook een unieke oorkonde uit 1325 vertaald, waarin paus Johannes XXII aangeeft welke aflaten pelgrims in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek konden verdienen.

Het kerkbestuur de mogelijkheden om de bijzondere kunstschatten te bekijken de komende jaren nog verder uitbreiden. Ook wordt gezocht naar mogelijkheden om de honderden verhalen erachter nog beter te vertellen.