Sfeervolle chrismamis in kathedraal

Geplaatst op: 05-04-2023

In de Christoffelkathedraal in Roermond heeft woensdagavond de jaarlijkse chrismamis plaatsgevonden. Bisschop Harrie Smeets hield zelf de preek en wijdde de heilige oliën die in parochies gebruikt worden bij de toediening van de sacramenten.

Zo’n honderd priesters en diakens en ruim tweehonderd vertegenwoordigers van parochies waren woensdagavond in Roermond aanwezig om samen met bisschop Harrie Smeets en hulpbisschop Everard de Jong de chrismamis te vieren. Deze mis wordt elk jaar in de Goede Week in de kathedraal gehouden. Naast de wijding van de oliën hernieuwen alle aanwezige priesters tijdens deze viering ook hun wijdingsbelofte.

In zijn preek – die Mgr Smeets ondanks de beperkingen van zijn ziekte – zelf uitsprak, ging hij in op het verhaal van de profeet Elia die moedeloos is en niet meer verder wil, maar door God aangespoord wordt om toch door te gaan. “Niet altijd als wij denken dat onze taak volbracht is, is deze ook echt volbracht.” De bisschop verwees vervolgens naar de eucharistie als het voedsel dat kracht mensen kan geven op hun levensweg.

Na afloop van de viering kregen de aanwezige vertegenwoordigers van parochies de flesjes met olie mee om het komend jaar in hun parochie te gebruiken, bij onder andere doopsels, vormsels en het toedienen van het sacrament der zieken.