Bijzonder jubileum in Sittard: 200 jaar kerkkoor

Geplaatst op: 29-06-2023

Een van Limburgs oudste zangkoren viert een bijzonder jubileum. Het Sint-Petruskoor uit Sittard herdenkt op zondag 9 juli dat het 200-jaar bestaat. Het koor is daarmee niet het alleroudste Limburgse koor, maar voor zover bekend wel het op één na oudste. Het oudste Limburgse kooor is ‘De Broederschap van de Sanghers’ uit Mook, dat al 280 jaar bestaat. De meeste andere koren werden pas in de tweede helft van de 19e eeuw of nog later opgericht.

Het Sittardse koor is mogelijk nog iets ouder dan twee eeuwen, want uit de begintijd van het koor is weinig documentatie bewaard gebleven. Maar aantekeningen uit 1823 tonen in ieder geval aan dat er toen repetities plaatsvonden onder leiding van dirigent Joannes Pothast, het schoolhoofd van de toenmalige Sittardse Stadsschool in het dominicanenklooster aan de Oude Markt.

Tot 1802 werd de muziek in de Petruskerk verzorgd door de aan de kerk verbonden kapittelheren en leerlingen van de zogeheten Latijnse school (een voorloper van het gymnasium). Het kapittel werd in de Franse tijd opgeheven en parochianen namen hun taken in de kerkmuziek over. Tussen 1823 en 1828 groeide het koor van rond de twintig naar ongeveer veertig heren. In 1931 werd ook een jongenskoor opgericht en kwam er een eigen vaandel met de toenmalige naam: Sint-Caecilia. De naam ‘Petruskoor’ dateert uit 1971.

Vanaf 1970 werd het koor – zoals veel parochiekoren in die tijd – omgevormd tot een gemengd koor met 43 dames en heren en 39 jongens. De belangstelling om te zingen was destijds groot, want in 1974 telde het koor maar liefst 90 volwassen leden en 50 leden in het jeugdkoor, dat inmiddels ook gemengd was geworden.

Anno 2023 heeft het Petruskoor onder leiding van Arno Kerkhof nog steeds een respectabel aantal zangers, die om het weekeinde de eucharistieviering in de Petruskerk muzikaal verzorgen. Op het repertoire staan zo’n twintig meerstemmige missen, speciale liederen voor de kerkelijke feestdagen en een groot aantal algemene liederen.

Het 200-jarig jubileum wordt op zondag 9 juli gevierd met een jubileummis om 11.00 uur in de Petruskerk in Sittard.