Terugblik inbezitneming bisschopszetel: ‘Ik merk dat ik weer in het zuiden ben’

Geplaatst op: 29-08-2024

“Ik merk wel dat ik weer terug ben in het zuiden,” zei Mgr. Ron van den Hout terloops, toen hij afgelopen zaterdag samen met vele gasten op weg was van de kathedraal naar TheaterHotel De Oranjerie. De net geïnstalleerde bisschop doelde daarmee op de vele vaandels van schutters en gildes en op de muziek van de harmonie. De verenigingen begeleidden hem na afloop van de pontificale viering, waarin hij even daarvoor de bisschopszetel van Roermond in bezit had genomen, naar de receptie.

In interviews had de bisschop diezelfde week nog verteld dat hij niet graag persoonlijk in de belangstelling staat, maar zaterdag was dat onvermijdelijk. In een volle Sint-Christoffelkathedraal werd eerst de benoemingsbul van paus Franciscus voorgelezen en vervolgens nam de bisschop de lege zetel letterlijk in bezit door erop te gaan zitten. Een groot applaus volgde. Onder de meer dan duizend aanwezigen bevond zich onder anderen staatssecretaris Teun Struycken namens het kabinet, twee gedeputeerden namens de provincie Limburg en een groot aantal Limburgse burgemeesters. Ook waren er tientallen vertegenwoordigers van uiteenlopende kerkelijke en maatschappelijke organisaties.

Tijdens de preek riep Mgr. Van den Hout iedereen op om ‘anders’ naar de Kerk te kijken en in beweging te komen. Hij doelde daarmee op het persoonlijk geloof van mensen, maar ook op de noodzakelijke samenwerking tussen parochies. “We staan als Kerk van Limburg aan het begin van een nieuwe fase,” zo zei de bisschop. “Ik kan alleen maar bouwen op wat mijn voorgangers tot stand hebben gebracht. En ik kan alleen maar bouwen samen met alle priesters, diakens, pastoraal werkers en catechisten, vrijwilligers, professionals en álle diocesanen, ook de gewone stille kerkgangers.”

In een toespraak aan het einde van de viering zei gedeputeerde Léon Faassen van de provincie Limburg dat de rol van de kerk in samenleving weliswaar veranderd is, maar dat de Kerk nog wel degelijk een baken kan zijn en een krachtige rol kan pakken. De gedeputeerde kreeg de lachers op zijn hand door erop te wijzen dat Mgr. Van den Hout de elfde bisschop van Roermond is sinds het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in 1853 en dat hij op de 11e van de 11e is geboren: “Dit kan niet anders dan een match made in heaven zijn,” aldus Faassen.

Mede door het stralende weer werd de aansluitende stoet naar de Oranjerie een feestelijk optocht, die veel bekijks trok van het winkelend publiek. De rest van de middag mocht de bisschop vele handen schudden tijdens de drukbezochte receptie.

Bekijk het hele fotoalbum van de installatie

Hulpbisschop bezocht calamiteitenhospitaal Defensie

Hulpbisschop Everard de Jong heeft een werkbezoek gebracht aan het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO). Hij deed dit in zijn rol als legerbisschop, samen met deken Hans Bouman van Heerlen, die kanselier van het Militair Ordinariaat is. Het bezoek vond plaats op het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht.

Preek inbezitneming bisschopszetel

Mgr. Dr. Ron van den Hout heeft zaterdag 24 augustus 2024 de bisschopszetel van Roermond in bezit genomen. Hij werd daarmee officieel de 25e bisschop van Roermond. In de preek tijdens de pontificale eucharistieviering riep hij iedereen op om 'anders' naar de Kerk te leren kijken.

Volg installatie bisschop Van den Hout zaterdag live op televisie

Alle kaarten voor de installatie van Mgr. Ron van den Hout als nieuwe bisschop van Roermond komende zaterdag zijn vergeven. Maar belangstellenden kunnen de viering met inbezitneming van de bisschopszetel live op televisie volgen. Omroep L1 zendt de viering live uit en deze wordt op internet ook overgenomen door KRO-NCRV.

Installatie Mgr. Ron van den Hout als 25e bisschop van Roermond

Mgr. Dr. Ron van den Hout wordt zaterdag 24 augustus geïnstalleerd als de 25e bisschop van Roermond. Hij doet dit door de zetel van het bisdom Roermond in bezit te nemen. Dit gebeurt tijdens een pontificale eucharistieviering in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond. De viering die om 10.30 uur begint, zal door meer dan duizend gasten worden bijgewoond. De plechtigheid is ook live op televisie te volgen via de regionale omroep L1.