Vanaf dit najaar weer cursus liturgische vorming

Geplaatst op: 15-09-2022

Waarom vieren we in de kerk zoals we vieren? Wat betekenen de afzonderlijke handelingen tijdens een mis? Hoe staan we er zelf in? Vragen als deze komen aan bod tijdens de cursus ‘liturgische vorming’ die het bisdom vanaf dit najaar aanbiedt.

Tijdens zes zaterdagmiddagen worden van 13.00 uur tot 15.30 uur belangrijke onderdelen uit de liturgie besproken en toegelicht. Afgelopen jaren was de cursus steeds een groot succes en namen tientallen mensen hieraan deel. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld voor iedereen die zich erin wil verdiepen: acolieten, kosters, zangers, lectoren, kerkbestuurders, mensen die de kerk verzorgen en alle anderen geïnteresseerden die met hart en ziel bij de parochie betrokken zijn.

Data & onderwerpen:

8 oktober & 12 november 2022: Uitvaartliturgie (1 & 2)
Mis of crematorium? Er bestaat wellicht een spanningsveld tussen de uitvaartliturgie van de Kerk en de verwachtingen van families en uitvaartondernemingen. En nu dan…?

26 november & 10 december 2022: Liturgie & devotie (1 & 2)
Naar de Mis of een kaars opgestoken? De Kerk legt veel nadruk op het vieren van de sacramenten als het hart van gelovig leven. Tegelijk lijken de privédevoties veel geliefder… En nu dan?

11 & 25 maart 2023: Goede Week en Pasen
Als Pasen & Pinksteren op één dag vallen… Miljoenen mensen kijken naar The Passion. In de kerken is het leeg op deze dagen. Nochtans gaat het om het hart van het kerkelijk jaar… En nu dan?

De cursus liturgische vorming wordt dit seizoen gegeven in het parochiehuis aan het Kapelaan Pendersplein in Gulpen en staat open voor belangstellenden uit de hele regio. Het is ook mogelijk om aan afzonderlijke bijeenkomsten deel te nemen. Kosten: € 5 per bijeenkomst ter plekke te voldoen.