Vastenactie van start gegaan

Geplaatst op: 22-02-2023

Met het begin van de Vasten is deze week ook de Vastenactie van start gegaan. Daarin staan dit jaar ‘mensen onderweg’ centraal. De komende weken wordt er geld ingezameld om mensen te helpen die gedwongen zijn om tijdelijk of voorgoed hun huis te verlaten.

Wereldwijd worden miljoenen mensen gedwongen om elders een nieuw bestaan op te bouwen. Denk alleen al aan de mensen die afgelopen weken dakloos zijn geworden door de aardbevingen in Turkije en Syrië. En afgelopen jaar hebben duizenden mensen uit Oekraïne elders een veilig heenkomen gezocht. Maar dat zijn niet de enige plekken waar mensen moeten vluchten. Vorig jaar waren er wereldwijd 100 miljoen mensen op de vlucht. Het grootste aantal sinds de Tweede Wereldoorlog.

Helaas blijkt de reis naar het geluk voor veel mensen een reis naar nog meer problemen te zijn. Het lijkt vaak alsof vluchtelingen vooral naar het rijke westen trekken, maar meestal komen ze terecht in buurlanden. Turkije, Pakistan en Oeganda vangen de meeste vluchtelingen op. Vastenactie helpt mensen die ontheemd zijn wegen te vinden om in hun eigen onderhoud te voorzien, onder andere in Zuid-Soedan.

Door een gewelddadige burgeroorlog in Zuid-Soedan vluchtten al 2,2 miljoen mensen naar buurlanden in de regio. Nog eens 1,6 miljoen mensen raakten ontheemd in eigen land. Paus Franciscus bezocht onlangs dit land om juist hiervoor aandacht te vragen. Volgens de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties behoort Zuid-Soedan tot de top vijf van landen met de meeste vluchtelingen. Zo’n zestig procent van de bevolking heeft niet genoeg te eten en werk vinden is bijna onmogelijk.

Vastenactie steunt kleinschalige projecten die (in)direct te maken hebben met mensen die moeten vluchten voor bijvoorbeeld geweld of extreme droogte. Dit jaar ondersteunt Vastenactie in Zuid-Soedan een project voor ontheemde mensen, vaak moeders met kinderen, die proberen elders in hun land een nieuw bestaan op te bouwen. Denk daarbij aan zaaigoed en eenvoudig gereedschap, waarmee zij hun eigen voedsel kunnen verbouwen.

Steun Vastenactie: deponeer uw gift in de daarvoor bestemde collectebus in uw eigen parochiekerk of maak uw bijdrage over op rekeningnummer NL21 INGB 0003 0000 46 ten name van Missiebureau Roermond onder vermelding van ‘Vastenactie’.