48e Verjaardag grootseminarie Rolduc feestelijk gevierd

Geplaatst op: 08-12-2022

Het grootseminarie Rolduc heeft donderdag 8 december zijn 48e Dies Natalis feestelijk gevierd. De dag begon met een eucharistieviering in de abdijkerk van Rolduc, waaraan enkele tientallen priesters deelnamen. Hoofdcelebrant was hulpbisschop Everard de Jong en de predicatie werd verzorgd door dom Adriaan Lenglet O.S.B, de abt van abdij Sint-Benedictusberg in Mamelis. Ook bisschop Harrie Smeets en oud-bisschop Frans Wiertz namen aan de eucharistieviering deel.

Na de heilige mis verwelkomde rector Lambert Hendriks alle gasten en keek met hen terug op de afgelopen twee jaren, waarin vanwege de coronapandemie de Dies Natalis niet gehouden kon worden. Ook huldigde hij mevrouw Barenbrug, die na 40 jaar afscheid heeft genomen als de vaste logopediste van het grootseminarie. Vanwege haar grote inzet voor de Kerk in binnen- én buitenland mocht hij haar namens paus Franciscus de onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice overhandigen, waarmee ze zichtbaar zeer verguld was.

Vervolgens verzorgde abt Lenglet de feestvoordracht. Daarin ging hij in op de rol van het pastoraat in deze tijd. Hij wees erop dat dat priesters – net als Jezus – tussen de mensen horen te staan en tegelijkertijd – ook net als Jezus – een duidelijke relatie met God horen te hebben. Pastoraat is volgens de abt veel meer een manier van zijn dan van veel dingen doen. Ook wees de abt erop dat succesvol pastoraat niet bestaat en hetgeen succesvol genoemd kan worden, niet van mensen komt, maar van God zelf.

Of onze strategieën lukken volgens onze maatstaven is niet belangrijk, het gaat om wat God wil, aldus de abt. Hij wees ook op het belang van de eucharistie als het hart van de Kerk. Hij sloot af met de vraag: moet pastoraal slagen? En gaf daarop als antwoord: ja, maar zoals de Vader het aan kleinen openbaart. De volledige voordracht van abt Lenglet is via onderstaande link te downloaden. Aansluitend vond een gezamenlijk feestmaaltijd met alle gasten plaats. De dag werd afgesloten met het bidden van de vespers.