Videoreportage: Gaat tot Jozef

Geplaatst op: 17-03-2021

“Hij is trouw aanwezig en leert ons om juist in de trouwe dienstbaarheid onze plek te vinden, onze vrede en onze vreugde. Dat is iets heel belangrijks dat Sint-Jozef ons natuurlijk altijd al heeft kunnen leren, maar zeker ook vandaag de dag.” Op vrijdag 19 maart viert de Kerk het hoogfeest van Sint-Jozef. Vanuit de bedevaartkapel van Sint-Jozef in Smakt vertelt deken Ed Smeets in reportage van Katholiek Leven TV over de betekenis van de heilige Jozef.

Hij doet dat samen met Leo van Dijck van de Stichting Sint-Jozefkapel en bezoekers van het enige Jozefbedevaartoord van Nederland. “Als er iets is met de kinderen of de kleinkinderen, of vrienden dan steek ik hier een kaarsje aan”, vertelt een van hen. “Thuis hebben we altijd een noveenkaars klaarstaan voor als er iets is met iemand waar we van houden.”

De kapel in Smakt bij Venray is gesticht in 1699 en wordt vooral in de maand maart druk bezocht. “Mensen zoeken hier steun, hulp en vertroosting,” zegt Van Dijck. “Het zijn vaak mensen die ziek zijn, die een operatie moeten ondergaan, die moeilijk in het leven zitten, problemen hebben met hun huwelijk.”

De huidige kerk in Smakt – die naast de bedevaartkapel staat – is in de jaren zeventig van de vorige eeuw gebouwd. In de Jozefmaand maart wordt hier elke zondagmiddag om drie uur het Sint-Jozeflof gevierd. “Jozef heeft ons met Maria Christus geschonken en in het uitgestelde Allerheiligste mogen we met Sint Jozef dicht bij Jezus zijn en bij Hem verblijven,” zegt deken Smeets. “Dat is een heel mooie beleving van de zondag. Dicht bij Jezus zijn, zoals we dat ook in de eucharistie doen. En in het verlengde van die zondagsviering mogen we ’s middags aan de hand van Sint Jozef ook bij Christus zijn in het lof.”

Smeets wijst ook op het bijzondere beeldje van Sint-Jozef in Smakt. “Het wijst, heel bewust. Jozef neemt de kleine Jezus bij de hand en wijst Hem de weg door het leven. Later zal Jezus natuurlijk zelf zeggen: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Maar ook Jezus is kind geweest, is opgegroeid en heeft heel veel van Sint Jozef geleerd denk ik. Met name die trouwe dienstbaarheid en dat Jozef Hem als klein jongetje altijd de weg in geloof heeft gewezen door het leven. Ik denk dat dat een heel belangrijk aspect is van deze plaats hier.”