Vier.nu: wat vieren we met Hemelvaart en Pinksteren?

Geplaatst op: 26-04-2024

Komende week is het Hemelvaart. Wat vieren we dan eigenlijk? En waarom valt Hemelvaart precies 40 dagen na Pasen en 10 dagen vóór Pinksteren. En wat vieren we dan ook alweer? De website Vier.nu geeft antwoord op deze vragen over christelijke hoogfeesten. Ook legt de site uit welke tradities met deze dagen verbonden zijn. En het belangrijkste van alles: de site nodigt belangstellenden uit om de feesten in hun eigen kerk mee te vieren.

Met Pasen vierde de Kerk dat Jezus uit de dood verrees. Hij verscheen daarna diverse keren aan zijn leerlingen. De teksten uit de bijbel die daarover gaan, werden de afgelopen weken op zondag in de kerken voorgelezen. Op de 40e dag na Pasen verscheen Jezus voor de laatste keer aan zijn leerlingen en werd hij voor hun ogen in de hemel opgenomen, zo vertelt het evangelie. Zie daar: Hemelvaartdag.

Pinksteren
Voordat hij uit het zicht verdween beloofde Jezus aan zijn leerlingen dat hij een helper zou sturen: de Heilige Geest. Tien dagen ná Hemelvaart wordt deze geest over hen ‘uitgestort’, zoals dat wordt genoemd. Dat is Pinksteren. Meer achtergronden over beide feesten zijn te vinden op de site Vier.nu.

Daarnaast zijn vanaf de site ook negen gebeden voor een pinksternoveen te downloaden. Een noveen is een gebed dat negen dagen achter elkaar wordt gebeden. Het is gebruikelijk om op de dag ná Hemelvaart met de pinksternoveen te beginnen. Negen dagen lang wordt dan gebeden om de komst van de Heilige Geest. De gebeden voor de noveen zijn beschikbaar gemaakt door de Konferentie van in Nederland gevestigde Religieuzen (KNR) en door de Congregatie van de Heilige Geest.

Voor parochies: pinksterkleurplaat
Op de pagina over Pinksteren is ook een pinksterkleurplaat beschikbaar, naar het voorbeeld van het glas-in-lood raam in de Sint-Pieter, waarop de Heilige Geest als een duif staat uitgebeeld. De vele vakjes op de kleurplaat bieden de mogelijkheid om de creativiteit de vrije loop te laten.

Tip voor parochies: Download de kleurplaat en leg een stapel kopieën achter in de kerkgebouwen om kinderen (en volwassen creatievelingen) iets extra’s mee te geven tijdens de Hemelvaart- en Pinkstervieringen. Maak er eventueel een kleurwedstrijd van en verzorg een prijs voor degene die de mooiste kleurplaat heeft ingeleverd. Er is ook een pinksterposter in kleur te downloaden.