Viering 100 jaar Nederlandse provincie S.M.A.

Geplaatst op: 25-05-2023

De Nederlandse provincie van de Sociëteit voor Afrikaanse Missiën bestaat dit jaar precies 100 jaar. Dat wordt op maandag 29 mei (Tweede Pinksterdag) gevierd met een grote feestdag annex reünie in Bemelen.

De paters van de S.M.A. kwamen eind 19e eeuw al naar Limburg, maar de eerste jaren maakte de gemeenschap in Nederland deel uit van de Franse provincie. In 1923 waren er zoveel Nederlandse paters en studenten dat het generale bestuur in Rome toestemming gaf om een eigen Nederlandse provincie op te richten.

De eerste provinciaal overste was pater Hubert Paulissen uit Maastricht, die later bisschop van Kumasi in het huidige Ghana zou worden. Het provinciaal bestuur vestigde zich in 1923 in een leegstaand klooster in Bemelen, op slechts twee kilometer afstand van het bestaande missiecollege in Cadier en Keer. Daar zijn de afgelopen eeuw grote aantallen missionarissen opgeleid en uitgezonden naar diverse landen in Afrika.

Omdat de Nederlandse provincie in Bemelen haar oorsprong vindt, wordt daar maandag ook het 100-jarig jubileum gevierd. Het jubileumfeest vindt daarom niet in het voormalige provincialaat plaats, maar in en rond de parochiekerk van Bemelen. Om 11.00 uur is er een eucharistieviering in de Laurentiuskerk in Bemelen en aansluitend is er een tuinfeest in de tuin van de naast de kerk gelegen pastorie.