Dankviering heiligverklaring Titus Brandsma en Devasahayam

Geplaatst op: 26-05-2022

In de Koepelkerk in Maastricht wordt vrijdag 3 juni een dankviering gehouden voor Titus Brandsma en Devasahayam, die onlangs door paus Franciscus heilig zijn verklaard. Brandsma was een Nederlandse pater karmeliet, die ook regelmatig in Limburg kwam. Devasahayam komt uit dezelfde regio in India, waar ook een aantal Indiase priesters in Limburg vandaan komt.

Zondag 15 mei verklaarde de paus op een overvol Sint-Pietersplein in Rome maar liefst tien mensen heilig. Onder hen de Friese karmeliet Titus Brandsma. Het was voor het eerst in 15 jaar dat er weer een Nederlander tot de eer der altaren werd verheven. Brandsma (1881-1942) was voor de Tweede Wereldoorlog onder meer hoogleraar aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen en actief als journalist. Hij verzette zich fel tegen de anti-joodse maatregelen van de Duitse bezetter. Dit leidde uiteindelijk tot zijn dood op 26 juli 1942 in het concentratiekamp Dachau.

Devasahayam (1712-1752) was officier in het leger van de koning van Travancore, in het zuiden van India. Toen hij christen werd en uit jaloezie vals van allerlei zaken werd beschuldigd, besloot de koning hem na vreselijke martelingen in 1752 te doden. Bij zijn doop ontving hij de naam Lazarus. In Nederland is Devasahayam zo goed als onbekend, maar voor enkele Indiase priesters in Limburg is hij een belangrijke voorspreker uit hun land.

Voor beide heiligen wordt vrijdag 3 juni een dankviering gehouden om 19.00 uur in de Koepelkerk aan de Heerderweg 1 in Maastricht (naast NS-station). Iedereen is van harte welkom. De viering wordt verzorgd door pastoor George Dölle en de kapelaans Austin Arockiam en Vins Siju Vincent.