Vijf religieuze plekken voortaan virtueel te bezoeken

Geplaatst op: 22-06-2022

Vijf belangrijke religieuze erfgoedlocaties in Zuid-Limburg zijn voortaan de klok rond te bezoeken. Dat wil zeggen: virtueel via 360-graden- en audiotours. Het gaat om Abdij Rolduc, de basiliek van Meerssen, de Kluis op de Schaelsberg in Schin op Geul, het Clemensdomein in Merkelbeek en de Cunibertuskerk in Wahlwiller. Eerder was de basiliek van Susteren al op deze wijze ontsloten.

Het project is mede tot stand gekomen op initiatief van Visit Zuid-Limburg (voorheen VVV) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Met de 360-gradentours is het altijd mogelijk om met je eigen smartphone een kijkje binnen te nemen, ook als de deuren gesloten zijn. De audiotours vertellen de geschiedenis en bijzondere verhalen over de verschillende locaties.

Op de vijf locaties komen bezoekers speciale gevelbordjes tegen met QR-codes die ze kunnen scannen om de rondgang te volgen. Zo is het eeuwenoude kerkelijk erfgoed ook op een hedendaagse manier toegankelijk. Het project sluit aan bij de ‘Route vol Verwondering’, die in de Westelijke Mijnstreek al op meer dan dertig locaties op is gerealiseerd. Visit Zuid-Limburg hoopt dit project verder te laten uitgroeien naar een Zuid-Limburg-brede dekking om het toeristisch breder te kunnen inzetten. Dit door aansluiting te zoeken met andere locaties en ander toeristisch aanbod, zoals de ontwikkeling van routes.

(c) Foto: Wim H.