Vredeslicht uit Bethlehem bereikt Limburg

Geplaatst op: 16-07-2024

Steeds meer parochies in Limburg werken mee aan de actie ‘Vredeslicht’. Dit initiatief ontstond zo’n dertig jaar geleden in Oostenrijk. Het was nota bene een Limburgse scoutinggroep die het in Nederland introduceerde.

In 1986 werd in Oostenrijk in de Advent een actie voor gehandicapte kinderen gehouden: 'Licht ins Dunkel'. In het kader van die actie ging directeur Obermayer van de Oostenrijkse omroep ORF met enkele 14-jarige gehandicapte kinderen naar Israël om het vredeslicht te ontsteken aan de vredesvlam in Bethlehem. Per vliegtuig werd dit licht naar Linz gebracht om daar verspreid te worden door groepen die zich spontaan hadden aangemeld, waaronder Oostenrijkse scoutinggroepen. Zo ontstond de actie 'Vredeslicht'. In 1988 verliet het vredeslicht voor het eerst Oostenrijk en brachten scouts het naar Duitsland, Italië, Frankrijk en Zwitserland. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 bereikte het Vredeslicht ook de voormalige communistische landen.

Scouting
In 1996 kwam het vredeslicht voor het eerst naar Nederland. Scouting Wellerlooi ontving het van een Duitse Scoutinggroep en gaf het weer door. Intussen is de actie ‘Vredeslicht’ een internationale actie geworden die door scoutinggroepen over de hele wereld wordt ondersteund en waaraan ook steeds meer kerken deelnemen. Duizenden scouts gaan in december naar Wenen om daar het vredeslicht voor hun land persoonlijk op te halen en thuis door te geven, tot de VS en Japan aan toe >Het Vredeslicht is geen magisch symbool dat vrede tovert. Het herinnert ons aan onze plicht om ons voor de vrede in te zetten. Het Vredeslicht is een teken van hoop. Het is in een betrekkelijk korte tijd van een klein lichtpuntje uitgegroeid tot een zee van licht, miljoenen mensen komen in aanraking met het Vredeslicht. Ook dit jaar weer.

Afhalen in Roermond
Het Vredeslicht komt op de vierde zondag van de Advent (23 december) onder meer aan in de kathedraal in Roermond. Tiijdens de reguliere eucharistieviering van 11.30 uur wordt het binnengedragen en wordt ook aandacht aan deze actie besteed. Het licht wordt dan ook door hulpbisschop Everard de Jong (die hoofdcelebrant is tijdens deze viering) doorgegeven aan belangstellenden. Parochies die ook het Vredeslicht willen ontvangen kunnen die zondag met een of meer vertegenwoordigers aan de viering deelnemen en na afloop het licht mee naar huis nemen.

Meer suggesties voor gebruik Vredeslicht