Bisschop in adventsbrief: ‘Vruchten van vernieuwde kerk zijn aanwezig’

Geplaatst op: 12-12-2019

“De vruchten van een vernieuwde kerk zijn nog klein, maar ze zijn onmiskenbaar aanwezig.” Dat schrijft bisschop Harrie Smeets van Roermond in zijn adventsboodschap van dit jaar. De bisschop kijkt in de brief terug op de kennismakingsbezoeken die hij afgelopen jaar in alle Limburgse dekenaten heeft afgelegd. “Ik heb heel wat opkomend zaaigoed gezien. Er is veel meer dan kaalslag,” aldus de bisschop. Zijn adventsbrief wordt komend weekeinde in alle kerken in Limburg voorgelezen.

Mgr. Smeets bedankt in de brief iedereen die zich ingezet om de bezoeken aan dekenaten voor te bereiden. Het is hem daarbij opgevallen dat veel mensen in Limburg zorgen hebben over de toekomst van de kerk. “Toch heeft het afgelopen jaar ook geleerd  dat er op allerlei plaatsen in ons bisdom nieuw leven ontspringt,” zo schrijft de bisschop. “Er is tijd en geduld nodig om deze nieuwe groei tot wasdom te laten komen”.

Als voorbeeld wijst hij naar diverse initiatieven op het gebied van catechese en diaconie die hij afgelopen jaar heeft leren kennen. Mgr. Smeets:  De groeikracht van God Woord is nog onverminderd aanwezig. Christus geeft nieuw leven aan zijn kerk.”

Lees volledige tekst Adventsboodschap