WJD-kruis toerde door Limburg

Geplaatst op: 31-10-2022

Afgelopen dagen was het kruis van de Wereldjongerendagen in Limburg. Jongeren droegen het kruis naar kerken in Venlo-Blerick, Roermond en Maastricht. De tocht is onderdeel van een rondgang van Jong Katholiek met het kruis door alle Nederlandse bisdommen als voorbereiding op de Wereldjongerendagen 2023 in Lissabon.

De tocht in het bisdom Roermond begon zaterdagavond in Blerick. Daar droegen jongeren het kruis van de pastorie naar de parochiekerk, waar een viering plaatsvond en aansluiting een avond van barmhartigheid. Op zondagmorgen was in de kathedraal in Roermond en volgde na de eucharistieviering een tocht naar de H. Hartkerk in Roermond-oost voor een middag met spellen en ervaringsverhalen van eerdere Wereldjongerendagen.

Maandag werd de tocht door Limburg afgesloten in Maastricht. ’s Ochtends waren er ontmoetingen in de Sint-Servaasbasiliek. ’s Middags werd het kruis door jongeren naar de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek gedragen. Op het plein voor de basiliek vond een happening plaats met veel muziek en getuigenissen.

De Wereljongerendagen zijn het grootste jongerenevenement ter wereld. Ze vinden in de twee á drie jaar plaats, steeds in een ander werelddeel. In augustus 2023 zijn de WJD in Lissabon. Er worden meer dan een miljoen jongeren verwacht, die samen hun geloof belijden. Hoofdgast is paus Franciscus.