De Sleutel: ‘Waar het in de Kerk écht om gaat

Geplaatst op: 06-01-2022

“Als kerk hebben we met Jezus’ boodschap goud in handen! Als iets niet kapot te krijgen is, is het de boodschap die we elke zondag mogen verkondigen, die ijzersterk het hele leven aanspreekt en die wil inspireren. Niet alleen de trouwe kerkgangers, maar iedereen die  het hoort.” Dat schrijft vicaris Ed Smeets in een artikel met de kop ‘Waar het in de Kerk écht om gaat’, dat verschenen is in de winteruitgave van het bisdomblad De Sleutel.

Volgens Smeets klinken er in de kerk week in week uit woorden die mensen kunnen raken en die volgens hem tot niet anders kunnen leiden dan tot geloof in Gods liefde. “Als dat niet de boodschap is, dan doen we iets niet goed,” aldus Smeets. De vicaris roept in het artikel parochies ook op om niet te blijven hangen in ‘nog’, waarmee hij verwijst naar de tijd waarin een parochie ‘nog’ zoveel communicantjes of vormelingen had. “We mogen veel meer en veel positiever gaan spreken in termen van wéér!,” vindt Smeetrs. “Dat is veel profetischer! Is er weer een doopsel? Zijn er weer communicanten? Weer iemand voor wie we iets kunnen doen.”

Lees het hele artikel ‘Waar in het in de Kerk echt om gaat in de winteruitgave van De Sleutel. Daarin verder een uitgebreid interview met Theo Cloodt uit Heerlen, die zeker twintig jaar niet in de kerk kwam en door een bijzondere ervaring weer gelovig werd. Afgelopen najaar werd hij zelfs tot diaken gewijd.

Het hoofdartikel van De Sleutel is deze keer gewijd aan de synode, die door paus Franciscus is uitgeroepen en waarin ook een rol is weggelegd voor alle parochianen en zelfs mensen buiten de kerk. De paus heeft iedereen opgeroepen om de komende maanden in gesprek te gaan over de toekomst van de Kerk en hem de resultaten van die synodale ontmoetingen te sturen. De Sleutel legt uit hoe dat in z’n werk gaat.

Dit en veel meer in de winteruitgave van het bisdomblad De Sleutel. Vraag een proefnummer aan of neem direct een abonnement. Voor 29 Euro valt De Sleutel vier keer per jaar bij u in de bus.