Wat vieren we van 17 t/m 23 april 2022?

Geplaatst op: 14-04-2022

Octaaf van Pasen

Belangrijke feesten kunnen niet lang genoeg duren. Daarom zijn ook in de Kerk sommige feesten over meerdere dagen verspreid. Dat geldt zeker voor het Pasen, het belangrijkste feest van het jaar. Je zou misschien denken dat Pasen twee dagen duurt: 1e en 2e Paasdag. Maar dat klopt niet. Pasen vieren we maar liefst acht dagen lang. In kerkelijke termen: een octaaf. In de liturgie van de Kerk is 2e Paasdag daarom niet belangrijker of minder belangrijk da 3e, 4e of 5e Paasdag. Sterker nog: het Paasfeest duurt de hele week na Pasen. Vandaar dat er deze week in de liturgie geen heiligen worden herdacht. In de liturgie wordt eigenlijk elke dag het Paasverhaal opnieuw verteld of verhalen die daar nauw mee verbonden zijn, zoals dat van de Emmaüsgangers. De dagelijkse vieringen in de Paasweek zijn vernoemd naar de dagen van de week. 2e Paasdag is officieel: maandag onder het octaaf van Pasen. Daarna volgt dinsdag onder het octaaf van Pasen en zo verder tot en met de volgende zondag, die ook bekend staat als Beloken Pasen. Na die zondag is Pasen nog niet afgelopen, want de Paastijd duurt maar liefst 70 dagen: tot aan Pinksteren.