‘Wees een Bruggenbouwer’ thema Heiligdomsvaart Maastricht 2025

Geplaatst op: 07-11-2022

‘Wees een Bruggenbouwer’. Dat is het thema van de Heiligdomsvaart die in 2025 in Maastricht wordt gehouden is. De Vereniging Het Graf van Sint-Servaas, die dit religieus-cultureel evenement elke zeven jaar organiseert, heeft dit onlangs besloten. Ook is de datum bepaald: de Heiligdomsvaart vindt plaats van donderdag 12 tot en met zondag 22 juni 2025.

De historie van de Heiligdomsvaart gaat terug tot de 14e eeuw. Sinds die tijde worden de relieken van Sint-Servaas – de eerste bisschop van Maastricht – met enige regelmaat aan pelgrims getoond. Door de eeuwen heen trokken gelovigen uit heel Europa trokken naar Maastricht om de relieken te zien en te vereren. Na de plechtigheden was het vervolgens groot feest in de stad.

Nog steeds staat tijdens de Heiligdomsvaart de reliektoning centraal, waarbij naast die uit de Sint-Servaasbasiliek, ook die uit de Onze-Lieve-Vrouwenbasiliek worden betrokken, alsmede de andere stadsdevoties van Maastricht. Sinds 1874 worden de reliektoningen ingebed in een programma van kerkelijke vieringen en een meer cultureel programma van ommegangen, massaspelen, concerten en tentoonstellingen. Elke editie kent sinds de Tweede Wereldoorlog ook een bijzonder thema, waarmee de organisatoren verdieping en verbreding willen bereiken. Het thema maakt het makkelijker ook andersgelovigen, of buitenkerkelijken te bereiken.

Uitnodiging
De organisatie van de Heiligdomsvaart 2025 wil iedereen in Maastricht en omgeving de mogelijkheid bieden om op het thema te reageren en ideeën aan te reiken voor activiteiten die mogelijkerwijs bijdragen aan het succes van de Heiligdomsvaart. “Bruggen bouwen staat voor het aangaan van verbindingen, tussen mensen onderling, tussen groepen en organisaties, mens en natuur en uiteraard tussen de mens en onze Schepper,” zo schrijft het Graf van Sint-Servaas in de uitnodiging. “Het geloof zelf kan een belangrijke brug zijn. Maar ook de stad als plek waar Europa verbonden werd, kent haar brugfunctie tussen stad en regio, tussen west en oost, tussen autochtoon en nieuwkomer.”

Op maandag 12 december is iedereen die een organisatie, club, vereniging, school, parochie of ander verband vertegenwoordigt vanaf 19.30 uur welkom in de Muziekgieterij in Maastricht om met de leden van Het Graf van Sint-Servaas de eerste figuurlijke stenen te leggen onder de toekomstige Heiligdomsvaart. Uiteraard zijn ook particulieren die niet aan een organisatie verbonden zijn van harte welkom om mee te praten. “Door ideeën te leveren en creatief mee te denken kan iedereen meehelpen.” Aanmelden via ons mailadres wordt op prijs gesteld.

Nieuwe voorzitter
Het Graf koos ook een opvolger voor Joseph Goumans die als voorzitter de organisatie van Heiligdomsvaarten van 2011 en 2018 leidde. Die functie wordt nu vervuld door oud-gouverneur Theo Bovens, die al sinds 1990 als vrijwilliger en Graflid aan alle Heiligdomsvaarten meewerkte. Bovens hoopt dat ook in 2025 weer vele honderden burgers van Maastricht en de omliggende gemeentes mee zullen werken en de Heiligdomsvaart zullen dragen, als vrijwilliger, organisator, deelnemer, pelgrim of bezoeker.
Aanmelden voor 12 december secretariaat@heiligdomsvaartmaastricht.nl