Wereldmissiedag: Uitnodiging om je geloof te delen

Geplaatst op: 21-10-2021

Dit weekeinde vieren we in de katholieke kerk Wereldmissiedag. Deze is in het leven geroepen om stil te staan bij het feit dat alle gedoopten geroepen zijn om hun geloof uit te dragen. Tevens wordt er dit weekeinde gecollecteerd voor de Pauselijke Missiewerken/Missio.

Het thema van Wereldmissiedag verwijst dit jaar naar de opdracht voor alle gelovigen om zelf mee te werken aan het verkondigen van het evangelie. “Wie zal in deze onzekere tijden het goede nieuws horen als wij niet spreken,” is de vraag die gesteld wordt in een film van Missio? Daarin wordt ook verwezen naar paus Franciscus, die gelovigen oproept om datgene wat ze meedragen in hun hart naar anderen te brengen. “Christus roept ons op actief mee te doen met deze missie. Ga erop uit en nodig iedereen uit.” Bekijk hieronder de hele film

Iedereen missionaris
Wereldmissiedag wil duidelijk maken dat iedereen in de kerk in zekere zin missionaris is. Tegelijkertijd wordt ook aandacht gevraagd voor het werk van de missionarissen in jonge kerken, die vaak wel enthousiast gelovig zijn, maar vaak niet de middelen hebben om de kerk lokaal op te bouwen. Daarom houdt Missio/Pauselijke Missiewerken elk jaar in de missiemaand oktober een extra inzamelingsactie. Alle parochies in Nederland zijn uitgenodigd om dit weekeinde voor het werk van Missio te collecteren.

Guinee
Dit jaar staat de kerk in het West-Afrikaanse land Guinee centraal. De meeste christenen wonen in N’Zérékoré in het zuiden van dit West-Afrikaanse land. De eerste bisschop investeerde vanaf het begin veel in de opleiding van catechisten. Dat bleek van grote betekenis. In 1967 moesten alle buitenlanders Guinee verlaten. Er waren toen nog weinig eigen priesters, maar dankzij de goed opgeleide leken werd het geloof levend gehouden in de moeilijke tijd onder de dictatuur van Touré. In de laatste decennia is de situatie voor de Kerk enorm verbeterd. Deze richt zich onder meer op onderwijs, caritas en gezondheidszorg.

In het bisdom N’Zérékoré is een diocesane congregatie van zusters zeer actief: de Soeurs Servantes de Marie Vierge et Mère (Zusters Dienaressen van Maria Maagd en Moeder). Ondanks het grote gebrek aan middelen vangen de zusters kinderen op in weeshuizen en opvanghuizen. De kinderen worden verzorgd en kunnen onderwijs volgen. De zusters werken tevens aan bewustwording van vrouwen in de afgelegen dorpen. Missio wil, samen met u, het pastorale werk van de zusters steunen.

MISSIO ondersteunt het pastorale werk in Guinee. Help mee!

Geef aan Missio Pauselijke Missiewerken in de collecte op Missiezondag 24 oktober of stort uw bijdrage op NL65 INGB 0000 0015 66, t.n.v. Missio Wereldmissiemaand in Den Haag.

Website Missio