Werkbezoek bisschop: boeren hechten aan betrokkenheid Kerk

Geplaatst op: 14-10-2024

Limburgse boeren vinden het belangrijk dat de Kerk betrokken blijft bij het wel en wee van de agrarische sector. Dat bleek maandag 14 oktober tijdens een werkbezoek van bisschop Ron van den Hout aan de Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB). Volgens bestuursvoorzitter Thijs Rompelberg en directeur Bas Boots wordt het contact met de Kerk zeer op prijs gesteld. Ook de jaarlijkse oogstdankfeesten worden steevast goed bezocht.

Bisschop Van den Hout bezocht maandagmiddag het kantoor van de LLTB in Roermond en een boerenbedrijf in Neer. Op het kantoor werd de bisschop ontvangen door enkele leden van het hoofdbestuur en het kantoor van de LLTB. Hij werd daar onder andere bijgepraat over de ontstaansgeschiedenis van de Limburgse boerenbond, waarin het bisdom een belangrijke rol heeft gespeeld.

Ook werd gesproken de huidige activiteiten, waarbij belangenbehartiging van de ruim 1400 bedrijven van boeren en tuinders in Limburg een grote plaats inneemt. Maar ook de zorg en persoonlijke aandacht voor leden is een belangrijke activiteit van de LLTB, zo hoorde de bisschop. Een luisterend oor voor boeren, voor wie het niet altijd gemakkelijk is om hun beroep uit te oefenen, wordt zeer op prijs gesteld.

Het tweede deel van de middag bestond uit een bezoek aan het veeteeltbedrijf van de familie Van Melick in Neer. Boer Jacques van Melick leidde Mgr. Van den Hout rond door zijn nieuwe koeienstal en legde aan de bisschop uit hoe hij zich inspant om zijn bedrijf duurzamer te maken. Zo teelt hij onder andere z’n eigen gewassen, die als voer voor de koeien kunnen dienen. Ook zet Van Melick zich in om gas uit koeienmest om te zetten in bruikbaar aardgas. In Mgr. Van den Hout, die een verleden heeft in de agrarische sector, vond hij een geïnteresseerde gesprekspartner.