Bisschop Smeets begonnen aan werkbezoek dekenaat Gulpen

Geplaatst op: 30-11--0001

Bisschop Harrie Smeets is vrijdag 28 juni begonnen aan zijn driedaags werkbezoek aan het dekenaat Gulpen. In het parochiecentrum van Wijlre werd hij ontvangen door de diaconale werkgroepen uit het dekenaat. Er zijn veel vrijwilligers actief die zich voor anderen inzetten in bijvoorbeeld bezoek- en taalgroepen en huiskamerprojecten. Tijdens de samenkomst was er een levendige discussie over onder meer het leefbaar houden van kleine gemeenschappen.

Aansluitend ging de bisschop naar Valkenburg waar hij kennismaakte met de toeristische sector in de omgeving. De bisschop werd rond geleid door het nieuwe belevingscentrum van Visit Zuid-Limburg, zoals de VVV sinds kort heet. Ook besprak hij met het bestuur de mogelijkheden om de kerk en de toeristische sector op het gebied van bezinningstoerisme en erfgoed meer te laten samenwerken.

Vrijdagmiddag heeft de bisschop in Eys een ontmoeting gehad met de agrarische sector. Dvierse boeren vertelden hem over de mooie kanten van hun vak, maar ook over de problemen waar ze - met name op het gebied van regelgeving - tegen aanlopen. Na een gezamenlijke avondmaaltijd met de priesters van het dekenaat, vierde de bisschop vrijdagavond samen met hen de mis in de dekenale Sint-Petruskerk in Gulpen. Aansluitend sprak hij met leden van kerkbesturen uit het hele dekenaat.

Zaterdagochtend staat een natuurwandeling met parochievrijwilligers op het programma, in de middag een ontmoeting in Banholt met vertegenwoordigers van de jonkheden, Zij-Actief en het Caritas Fonds en in de avond een H. Mis in de parochie Bemelen met aansluitende ontmoeting met parochianen. Zondagochtend neemt de bisschop deel aan de Sacramentsprocessie van Gulpen naar Euverem. In de middag bezoekt hij een hospice in Valkenburg en ontmoet hij het dekenaal bestuur. Zondagavond, tenslotte, brengt Mgr. Smeets een bezoek aan de ondergrondse kapel in de groeve van Sibbe. Dit laatste mede met het oog op de viering van 75 jaar bevrijding.

Het bezoek aan het dekenaat Gulpen is het vijfde in de reeks werkbezoek aan de dekenaten bij gelegenheid van de kennismakingsronde van de in december geinstalleerde bisschop van Roermond door zijn bisdom. In maart bezocht hij het dekenaat Kerkrade, in april Venlo en in mei Horst en Weert. En dit weekeinde is hij dus drie dagen in Gulpen en omgeving. De bisschop bezoekt de dekenaten om het bisdom goed te leren kennen. In alle dekenaten is een afwisselend programma samengesteld, met veel tijd voor ontmoetingen die een eerlijk beeld geven van het kerkelijk leven in het betreffende dekenaat. Na een korte zomerstop gaan de dekenale bezoeken eind augustus verder met een bezoek aan Sittard en vervolgens Maastricht, Thorn, Roermond, Venray, Susteren, Heerlen en tenslotte - begin december - Schinnen.

Lees ook