Werkbezoek bisschop aan dekenaat Heerlen begonnen

Geplaatst op: 22-11-2019

In het kader van zijn rondgang door de dekenaten van zijn bisdom is bisschop Harrie Smeets dit weekend op kennismakingsbezoek in het dekenaat Heerlen. Het bezoek begon vrijdagmorgen in het Juphuis in Heerlen met een ontvangst door het dekenaal bestuur. Aansluitend was er een ontmoeting in diakonaal perspectief met vertegenwoordigers van de gemeentelijke overheden en groepen die vanuit gelovige bezieling sociaal actief zijn.

Vanmiddag ontmoet de bisschop directie en bestuur van de Mondriaan stichting in huize Wijerode, waar hij ook de H. Mis viert en een ontmoeting heeft met de bewoners. Aansluitend bezoekt hij de geloofsgroep Hoensbroek en 's avonds heeft hij een ontmoeting met geestelijken, catechisten, kerkbestuursleden en leden van de parochieoverleggen uit het hele dekenaat in het Juphuis.

Zaterdag begint de bisschop met een H. Mis om 10.00 uur in de Theresiakapel aan de Putgraaf in Heerlen, waarna hij een ontmoeting heeft met de kerkgangers. 's Middags bezoekt hij de parochiedag van de H. Andreasparochie in Heerlen en de kindergroep in het klooster van de Blauwe Zusters in Brunssum. Het avondeten gebruikt de bisschop eveneens in Brunssum, samen met Syrische en Eritrese vluchtelingen. 's Avonds bezoekt hij de voormalige kerk van Kunrade, waar hij het nieuwe zorghuis inzegent. Daarna brengt hij een kort bezoek aan de vormelingendag van de dekenaten Heerlen en Kerkrade in de sporthal van Voerendaal en viert hij er een afsluitende gebedsdienst in de H. Laurentiuskerk.

Zondag viert de bisschop op 11.15 uur de H. Mis in de H. Corneliuskerk in Heerlerheide, waarmee tevens het 180-jarig jubileumfeest van de parochie wordt afgesloten. Aansluitend heeft hij een ontmoeting met de parochianen. In de middag is de bisschop te gast in het programma 'Nao de Mes' (= Na de mis) in café Pelt in Heerlen. Om 17.00 uur viert hij de vespers in de H. Franciscuskerk aan de Laanderstraat en het bezoek wordt afgesloten met een maaltijd met de priesters en diakens van het dekenaat.

De bisschop maakt dit jaar een kennismakingstocht door de diverse dekenaten van het bisdom. Begin december is het dekenaat Schinnen als laatste te bezoeken dekenaat aan de beurt.