Bisschop Smeets begonnen aan werkbezoek dekenaat Maastricht

Geplaatst op: 13-09-2019

Bisschop Harrie Smeets is vrijdag 13 september begonnen aan zijn driedaags werkbezoek aan het dekenaat Maastricht. In de parochiekerk van Bunde opende hij met gebed, gevolgd door een ontmoeting met het dekenaal bestuur.

's Middags liet hij zich informeren over het diaconaal project 'Ruggesteun' in Meerssen, waar hij onder meer een fietsenkelder en de voedselbank bezocht. Aansluitend werd de grafkelder van de familie Regout bezocht en de H. Mis gevierd in de basiliek van Meerssen. Vanavond neemt de bisschop deel aan de herdenkingsplechtigheden rond de 75e verjaardag van de bevrijding van Maastricht.

Zaterdag staat een wandeling over de zogeheten Groene Loper die op de tunnels van de A2 is aangelegd, waarbij uitleg gegeven wordt over de ontwikkelingen en toekomst van dit gebied. Tevens wordt dan het Leger edes Heils bezocht. In de middag is er een ontmoeting met jeugd- en catechesegroepen uit het dekenaat in de wijk Malberg en viert de bisschop de H. Mis met de tieners van het LifeTeen-project. 's Avonds sluit de bisschop in de Maastrichtse Onze-Lieve-Vrouwebasiliek de Bidweg af die vanwege de 75-jarige bevrijding van Maastricht deze avond door de straten van het Stokstraatkwartier is getrokken.

Op zondagmorgen viert bisschop Smeets om 10.00 uur de H. Mis in de parochiekerk van Amby en staat een ontmoeting met parochievrijwilligers gepland. 's Middags wordt er gewandeld van de groeve op de Sint-Pietersberg naar de Sint-Servaasbasiliek, waar een ontvangst gepland staat met vertegenwoordigers uit het dekenaat, een vesperviering en een afsluitende maaltijd.

Tijdens zijn eerste jaar als bisschop maakt Mgr. Harrie Smeets een rondgang door het bisdom. Hij bezoekt alle dertien dekenaten en is daar steeds drie dagen te gast. Op deze manier wil de bisschop het bisdom goed leren kennen. Zo staan de volgende weekenden respectievelijk de dekenaten Thorn, Roermond, Venray en Susteren op het programma en in november nog Heerlen en Schinnen.