Werkbezoek bisschop aan dekenaat Susteren begonnen

Geplaatst op: 18-10-2019

In het kader van zijn rondgang door de dekenaten van zijn bisdom is bisschop Harrie Smeets dit weekend op kennismakingsbezoek in het dekenaat Susteren. Het bezoek begon vrijdagmorgen in de pastorie van Koningsbosch met een ontmoeting met in het dekenaat woonachtige buitenlanders. Een deel van de aanwezigen heeft de vluchtelingenstatus, maar bij de ontmoeting waren ook parochianen uit Mexico, Indonesië en China aanwezig. Evenals pastoor Rainer Kanke die zelf van buitenlandse afkomst is. In het dekenaat zijn bovendien twee uit India afkomstige kapelaans werkzaam. Na de ontmoeting tracteerden de vluchtelingen de bisschop op een internationale maaltijd.

Vanmiddag heeft de bisschop een ontmoeting met diverse vrijwilligers uit de parochiecomité's van het dekenaat in het patronaat van St. Joost. Vanavond viert hij de H. Mis in het bejaardenhuis van Born, het dorp waar hij zelf zijn jeugd doorbracht. Hier heeft hij vanavond ook een ontmoeting met jongeren.

Zaterdagochtend staat een bezoek aan de H. Amelbergabasiliek in Susteren op het programma en een ontmoeting met de burgemeesters en wethouders van de drie gemeenten binnen het dekenaat. 's Middags ontmoet de bisschop de leden van de vier kerkbesturen van de parochieclusters en -federaties en om 19.00 uur viert hij de H. Mis in de kerk van Mariaveld. De dag wordt afgesloten met deelname aan de lichtprocessie aldaar.

Zondag begint met een bezoek aan het binnenvaartmuseum en de viering van de h. Mis om 10.30 uur in de parochiekerk van Maasbracht. 's Middags is de bisschop in Echt, waar hij het cultuurhuis Edithg Stein bezoekt en een gebedsdienst in de h. Landricuskerk bijwoont, samen met de priesters en diakens van het dekenaat, de Ambrosiusbroederschap en de Stichting Jongeren ontmoeten Edith Stein. Het bezoek wordt afgesloten met een maaltijd met de dekenale priesters en diakens.

De bisschop maakt dit jaar een kennismakingstocht door de diverse dekenaten van het bisdom. De meeste dekenaten heeft hij inmiddels bezocht. In november zijn nog de dekenaten Heerlen en Schinnen aan de beurt.