Bisschop Smeets begonnen aan werkbezoek dekenaat Thorn

Geplaatst op: 20-09-2019

Bisschop Harrie Smeets is vrijdag 20 september begonnen aan zijn driedaags werkbezoek aan het dekenaat Thorn. In de drukbezette parochiekerk van Hunsel opende hij met een H. Mis met parochievrijwilligers. Smeets was zelf ooit (waarnemend) pastoor van Hunsel. In drie dagen tijd bezoekt de bisschop zestien dorpen in drie parochiefederaties.

Na de mis in de Hunselse Sint-Jacobuskerk kreeg de bisschop uitleg over de Jacobustuin die naast de kerk wordt aangelegd. Hunsel is een halteplaats op wg naar het graf van de heilie Jacobus in Santiago de Compostela. Zo'n duizend pelgrims per jaar bezoeken het dorp. Ook de bisschop liep vrijdagochtend een klein gedeelte van de aloude pelgrimsroute, van Hunsel naar Ittervoort. Hier kreeg hij uitleg over de renovatie van de kerkhofkapel en in de parochiekerk bad het gezelschap het middaggebed.

Na een lunch in Neeritter wordt een bezoek gebracht aan de kerk van Haler en - samen met burgemeester Strous van de gemeente Maasgauw - aan het instituut Daelzicht in Heel. Vanavond is een vesperviering in de kerk van Thorn voorzien, met aansluitende ontmoeting met de priesters van het dekenaat.

Zaterdag begint de bisschop de dag met een ontvangst in de ridderzaal van het eeuwenoude kasteel in Horn, waarna hij de kerk van Buggenum en de Sint-Servaaskapel in Nunhem bezoekt. Hier is een gebedsdienst met medewerking van verschillende koren. Na een lunch op kasteel Aldenghoor in Haelen is er een ontmoeting met de vrijwilligers uit het parochiecluster van Haelen en omliggende dorpen in Roggel. 's Avonds viert de bisschop de H. Mis in de kerk van Neer.

Op zondag viert de bisschop om 10.00 uur de H. Mis in de parochiekerk van Heythuysen. 's Middags bezoekt hij de parochies van Baexem, Kelpen-Oler en Leveroy en heeft hij een ontmoeting met de parochievrijwilligers. Het bezoek wordt afgesloten met het bijwonen van een voorstelling van het openluchtspel 'Vossen van de Spik' dat deze dagen in het kader van 75 jaar bevrijding tien maal wordt opgevoerd bij hoeve De Spik in Haelen en in totaal door meer dan zesduizend mensen wordt bezocht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was deze hoeve een geheime centrale ontmoetingsplaats voor het verzet in Midden-Limburg.

Tijdens zijn eerste jaar als bisschop maakt Mgr. Harrie Smeets een rondgang door het bisdom. Hij bezoekt alle dertien dekenaten en is daar steeds drie dagen te gast. Op deze manier wil de bisschop het bisdom goed leren kennen. Na zijn bezoek aan Thorn heeft de bisschop er acht dekenale bezoeken op zitten en staan er nog vijf op het programma. In de komende weken zijn dat nog de dekenaten Roermond, Venray en Susteren en in november nog Heerlen en Schinnen.