Werkbezoek bisschop Smeets aan dekenaat Horst begonnen

Geplaatst op: 16-07-2024

Het dekenaat Horst is het derde in de rij van dekenaten die bisschop Harrie Smeets bezoekt op zijn rondgang door het bisdom Roermond. Vanaf vandaag tot en met zondagavond (3 tot en met 5 mei) is de bisschop in Horst en omgeving te gast.

Het werkbezoek begon vrijdagmorgen met een kennismaking met het gemeentebestuur van de gemeente Horst aan de Maas in de pastorie van Horst (zie foto). Vervolgens stond een ontmoeting met de pastoor Malys van de Poolse parochie op het programma. Noord-Limburg kent veel Poolse seizoensarbeiders, die met name in deze tijd van het jaar actief zijn in onder meer de aspergeteelt. De Poolse gemeenschap is de enige migrantengemeenschap in Limburg met een eigen parochie.

De vrijdagmiddag en -avond is gereserveerd voor een bezoek aan de parochiefederatie Maasdorpen, waartoe maar liefst zeven parochies in evenzoveel verschillende dorpen behoren. In Broekhuizen viert de bisschop vrijdagavond ook de eucharistie met vrijwilligers van de zeven parochies.

Zaterdagmorgen staat in Sevenum een ontmoeting met de kerkbesturen de parochieclusters van Maasbree – Kessel en Helden, Panningen en omliggende dorpen en Horst, Sevenum en Meijel met alle aangesloten parochies plaats. Zaterdag ontmoet de bisschop een aantal vluchtelingen die in het dekenaat Horst onderdak hebben gevonden. Na een bezoek aan Kessel-Eik en de eucharistieviering in Melderslo woont Mgr. Smeets ’s avonds de Dodenherdenking in Panningen bij.

Zondag – Bevrijdingsdag – begint met een eucharistieviering in Helden met aansluitend ontmoetingen met parochievrijwilligers en de emeriti van het dekenaat. Aan het einde van de middag bezoekt de bisschop het hospice in Panningen en wordt hij rondgeleid door de voormalige Norbertuskerk in Horst, die nu als Huis van de Wijk in gebruik is.

Foto's: Bekijk uitgebreide fotoreportage

Lees ook: Werkbezoek Horst: Dorpsparochies zoeken nieuwe wegen