Werkbezoek bisschop: Landgraaf zet in op catechese

Geplaatst op: 16-07-2024

Op de tweede dag van zijn werkbezoek aan het dekenaat Kerkrade was bisschop Harrie Smeets zaterdag 16 maart te gast in Landgraaf. ’s Ochtend werd hij ontvangen door de kerkbesturen van het cluster Schaesberg/Nieuwenhagerheide en Nieuwenhagen en ’s middags bezocht de bisschop de parochies van Ubach over Worms. In beide parochieclusters blijkt catechese een belangrijke plek in te nemen.

Het samenwerkingsverband van Schaesberg/Nieuwenhagen bestaat uit zes voormalige parochies die nu intensief samenwerken, een zevende parochie sluit daar binnenkort bij aan. Vrijwilligers uit de parochie lieten de bisschop zien wat ze afgelopen jaren gedaan hebben om het parochiecluster levendig te houden. Zo zijn er vier kerkgebouwen aan de eredienst onttrokken en is de enige historische kerk in het cluster afgelopen jaar grondig gerestaureerd. Ook kreeg de bisschop te zien hoe in bijzondere liturgievieringen en via catecheselessen op school heel diverse doelgroepen worden bereikt. Tenslotte kreeg Mgr. Smeets uitleg over het diaconieproject Harteklop, dat vanuit de parochie is opgezet en nu ook door allerlei andere maatschappelijke instanties wordt meegedragen.

Het middagprogramma begon voor de bisschop met een gesprek met een afvaardiging van het kerkbestuur van het parochiecluster Waubach, waar vier voormalige parochies nu één samenwerkingsverband vormen. Het cluster heeft nog vier kerken, maar twee daarvan staan op de nominatie om herbestemd te worden. De leden van het kerkbesturen gaven aan zelf ook heel bewust met hun geloof bezig te zijn en nadrukkelijk proberen om het tijdens vergaderingen niet alleen maar over gebouwen en geld te hebben, maar ook te kijken naar de vraag hoe de boodschap overgebracht kan worden.

In de parochies van Waubach is daarvoor een speciaal catecheseproject opgezet, dat zowel op scholen als ook daarbuiten veel jongeren probeert aan te spreken. Om dat de illustreren namen ze de bisschop mee naar de wijk Rimburg, waar op dat moment de jongerengroep Laliesse bijelkaar was. De groep heeft een eigen onderkomen waar vier dagen per week activiteiten plaatsvinden voor kinderen en jongeren van acht tot pakweg dertig jaar. Een groot aantal van de jongeren was aanwezig en vertelde openhartig waarom zij naar de catechesegroep komen en wat het geloof voor hen betekent. Bisschop Smeets toonde zich onder de indruk van de jongeren en beloofde ter plekke om zeker nog een keer terug te komen. De dag in Landgraaf werd afgesloten met een eucharistieviering in de Sint Jozefkerk van Waubach.

Lees ook