Woensdag 31 mei wereldwijd Mariagebed voor synode

Geplaatst op: 25-05-2023

Komende woensdag wordt overal in de katholieke kerk gebeden voor het welslagen van de bisschoppensynode over een synodale kerk, die later dit jaar wordt gehouden. In het bisdom Roermond gebeurt dit in zes Mariabedevaartoorden, verspreid door heel Limburg.

De bisschoppensynode in vindt in oktober plaats en is een volgende stap in een proces dat ruim anderhalf jaar geleden al begon en waarin op initiatief van paus Franciscus gelovigen over de wereld hun mening hebben kunnen geven over de vernieuwing van de katholieke Kerk. Op verzoek van het Vaticaan wordt woensdag over de hele wereld gebeden voor het welslagen van het zogeheten synodale proces en de weg die de Kerk daarin volgt. Ook is gevraagd om het proces onder bescherming van de Heilige Maagd Maria te plaatsen en om te bidden voor de betrokkenheid van leken, priesters en religieuzen bij het proces.

De datum 31 mei is niet toevallig gekozen. Op de laatste dag van de Mariamaand mei viert de Rooms-katholieke Kerk het feest van Maria Visitatie. Dan wordt het bezoek van de zwangere Maria aan haar nicht Elisabeth herdacht (Luc. 1, 9-56). Ook in andere bisdommen in Nederland vinden er woensdag speciale gebedsvieringen plaats. De bisschoppenconferentie heeft hiervoor een aantal gebeden gepubliceerd.

Op de volgende plaatsen in Limburg wordt woensdag voor het synodale proces gebeden

Roermond:

• Kapel In ’t Zand
    8.00 uur eucharistieviering
  • Munsterkerk
    8.30u aanbidding en H. Mis om 09.00u

Maastricht:

• Onze-Lieve-Vrouwebasiliek
    9.30 uur gezongen H. Mis met aansluitend aanbidding en rozenkransgebed (door hulpbisschop Everard de Jong)

Tienray

• Klein-Lourdes
    18.30 uur rozenkrans uur en aansluitend om 19.00 uur heilige Mis

Stein

• Kapel Maria in de Nood, Stein
    18.40 uur rozenkrans en aansluitend H. Mis.

Landraaf:

• Leenderkapel (Leenhof)
    18.45 uur rozenkransgebed en aansluitend om 19.00 uur H. Mis (door vicaris-generaal Mgr. René Maessen)

Gebeden