Zaterdag besloten uitvaart pastoor René Graat

Geplaatst op: 15-04-2020

De uitvaart van de afgelopen weekeinde overleden pastoor René Graat vindt zaterdag 18 april in besloten kring plaats. Pastoor René Graat M.H.M. van het parochiecluster Terlinden (Banholt, Noorbeek, Reijmerstok en omgeving) overleed op Paaszaterdag in het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Daar werd hij op de Intensive Care verpleegd in verband voor de besmetting met het coronavirus.

De pastoor was zwaar getroffen door het coronavirus. Hij werd verpleegd op de Intensive Care van het Academisch Ziekenhuis in Maastricht. Afgelopen weken hebben parochianen uit Banholt een noveen voor de pastoor gehouden en kaarsen voor hem gebrand. Dit heeft niet mogen baten. Pastoor Graat is 74 jaar geworden.

Renier Andreas Hendrikus (René) Graat m.h.m. werd op 25 juli 1945 in Heerlen geboren. Hij was lid van de congregatie van missionarissen van Mill Hill. In 1959 ging hij voor zijn gymnasiumopleiding naar het Mill Hillcollege in Tilburg. Vanaf 1965 volgde Graat de filosofieopleiding in Roosendaal, gevolgd door de theologiestudie in Mill Hill, Londen. Op 22 november 1970 legde hij de Eeuwige Eed af. Op 3 juli 1971 werd hij in zijn thuisparochie H. Jozef in Heerlerbaan tot priester gewijd. Een half jaar later vertrok als missionaris naar het bisdom Basankusu (Zaïre, huidig DR Congo), waar hij werkzaam was in diverse parochies.

In 1994 werd Graat kanselier van dit bisdom en in 2002 directeur van het diocesane bezinningscentrum in Bonkita. Maar door de veranderende politieke omstandigheden in Congo, keerde hij terug naar Limburg, waar hij met ingang van 1 januari 2008 werd benoemd tot pastoor van de parochies H. Gerlachus in Banholt, H. Brigida in Noorbeek en H. Franciscus van Assisië in Reijmerstok. Met ingang van 1 april 2017 werd Graat in het kader van een samenwerkingsverband onder moderator pastoor F. Mol m.h.m. en met pastoor H. Jansen s.m.m. tevens pastoor van de parochies O.-L.-V. van Altijddurende Bijstand en HH. Nicolaas en Barbara in Valkenburg, H. Johannes de Doper in Oud-Valkenburg en H. Mauritius in Schin Op Geul. Met ingang van 18 juni 2017 werd hij in het kader van een samenwerkingsverband met pastoor G. Janssen tevens benoemd tot pastoor van de parochie H. Margarita te Margraten en tot mode-rator van de parochies te Banholt, Noorbeek, Reijmerstok en Margraten.

Door de coronamaatregelen vinden de plechtige uitvaartdienst komende zaterdag (18 april) in besloten kring plaats in de parochiekerk van de H. Gerlachus in Banholt. Op een later tijdstip zal een herdenkingsdienst worden gehouden.