Gebeden voor welslagen synode beschikbaar: ‘Zonder gebed geen synode’

Geplaatst op: 21-09-2023

In Rome begint op woensdag 4 oktober de bisschoppensynode over een synodale Kerk, waarvoor afgelopen jaren vanuit alle bisdommen suggesties en gespreksonderwerpen zijn aangedragen. Aan de synode doen honderden bisschoppen en deskundigen uit de hele wereld mee. Om voor het welslagen van de synode te bidden, zijn er vanuit Rome diverse gebeden aangeboden, die in parochies, kloosters en andere groepen kunnen worden gebruikt.

‘Zonder gebed geen synode’ heeft paus Franciscus gezegd en alle gelovigen zijn vanaf het begin gevraagd mee te bidden. De gebeden die het secretariaat van de bisschoppensynode aanbiedt, zijn nu ook beschikbaar in een Nederlandse vertaling.

Het gaat om gebeden voor verschillende momenten en gelegenheden. Zo is er een aantal gebedsintenties die door de week kunnen worden gebeden. Voor de 25e zondag (24 september) en 26e zondag (1 oktober) van het liturgisch Jaar (A) zijn er meerdere voorbeden en voor de 26e zondag is er bovendien een plechtige slotzegen beschikbaar.

De gebeden worden via de bisdommen met de parochies gedeeld en zijn hier te downloaden: