Diverse kerkelijke activiteiten afgelast vanwege corona

Geplaatst op: 13-03-2020

Door de aangescherpte maatregelen omtrent het coronavirus gaan ook diverse kerkelijke evenementen niet door. Niet alleen de reguliere weekendvieringen zijn afgelast, maar ook een aantal eerder geplande activiteiten. Zo gaat dit weekend de Gezinsdag van het Centrum voor Huwelijk en Gezin niet door. Het progamma was al teruggebracht van een heel weekend tot één dag, maar ook die is nu afgelast.

Komende week gaan ook de twee bezinningsbijeenkomsten van het Mgr. Schrijnen Huis niet door. Hetzelfde geldt voor de geplande lezing van Academie Rolduc op vrijdag 20 maart. Ook de Avond van de Martelaren op 27 maart in Maastricht, waarbij zowel bisschop Smeets als hulpbisschop Everard de Jong aanwezig zouden zijn, is afgelast. Hetzelfde geldt voor de Lourdesnoveen in Kerkrade-Chevremont, waaraan diverse stafleden van het bisdom zouden deelnemen.

Op vrijdag 27 maart zou in Eupen een Euregionale oecumenische conferentie over eenzaamheid plaatsvinden. In overleg met de bisdommen en protestantse kerken uit de Euregio met wie deze dag werd georganiseerd, is besloten deze af te gelasten.

Op landelijk niveau is de grote tweedaagse conferentie ‘De Missionaire Parochie – Als God Renoveert’, die op 24 en 25 maart in Oudenbosch zou worden gehouden, uitgesteld. Hieraan zouden ook diverse Limburgse parochies deelnemen. Eerder werd al bekend dat de jongerenbedevaart naar Rome eind april niet doorgaat.