Mgr. Maessen in Adventsbrief: ‘Zorg voor schepping is opkomen voor waardigheid iedere mens’

Geplaatst op: 30-11-2023

“Zorg voor de schepping betekent ook opkomen voor recht en gerechtigheid, voor de waardigheid van iedere mens: vrouw, man, kind, jong en oud, zwart en wit. Of ze nu in een ver land wonen, dichtbij in onze straat of in het asielzoekerscentrum. Jezus leert ons hoe wij samen kunnen groeien in mens-wording en verantwoordelijkheid; hoe wij zorg kunnen dragen voor elkaar.” Dat schrijft diocesaan administrator Mgr. René Maessen in zijn adventsboodschap die dit weekeinde in alle kerken in Limburg wordt voorgelezen. Maessen is de tijdelijke bestuurder van het bisdom Roermond, zolang er geen nieuwe bisschop is.

In zijn brief sluit Mgr. Maessen aan bij de woorden uit het evangelie van de eerste zondag van de Advent. Daarin roept Jezus zijn leerlingen op om waakzaam te zijn en goed om te gaan met de schepping die we van God gekregen hebben. “Als je de actualiteit volgt, zou je haast gaan denken dat het onmogelijk is om goed met de schepping om te gaan. Veel mensen haken af, omdat ze zich niet gehoord en gezien weten en zich geen raad weten met deze ontwikkelingen,” aldus Maessen, die Sint-Augustinus citeert: “God waakt over ons door onze verantwoordelijkheid voor elkaar. Waakzaam zijn, is die verantwoordelijkheid serieus nemen. We hoeven niet alles te doen of te kunnen. Maar wát we doen, kan een licht in de duisternis zijn. Zeker als we het samen doen.”

Lees de volledige adventsboodschap