Ontmoeting Mgr. Smeets met Armeense aartsbisschop

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets heeft afgelopen week in Maastricht een ontmoeting gehad met aartsbisschop Khaja Barsamian van de Armeens-apostolische Kerk. Net als Mgr. Smeets is de aartsbisschop pas net aangetreden, alleen is zijn bisdom ietsje groter: hij is bisschop voor heel West-Europa, met de zetel in Rome.

De Armeens-apostolische kerk heeft in Nederland drie parochies, waarvan er één gevestigd is in Maastricht. De ontmoeting tussen de twee bisschoppen vond plaats in de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht. Sint Servaas was volgens de overlevering afkomstig uit Armenië. De twee bisschoppen hebben ook de Noodkist van Sint Servaas bekeken en samen gebeden bij het graf van de eerste bisschop van Maastricht.

Tijdens het kennismakingsgesprek kwamen beide bisschoppen tot conclusie dat de rooms-katholieke  kerk en de Armeens-apostolische kerk elkaar zeer nabij zijn, zowel in persoonlijke verhoudingen als op theologisch vlak. Ook zijn beide bisschoppen van mening dat er over en weer reden is voor grote dankbaarheid. “De Armeniërs bedankten ons voor de wijze waarop ze in Maastricht zijn opgevangen. Ik heb hen bedankt voor het feit dat door hun aanwezigheid de kerk van de wijk Pottenberg een christelijke bestemming heeft gehouden en dat zij ons helpen om het christendom over de grenzen heen uit te dragen.”

De Armeense parochie in Maastricht maakt sinds enkele jaren gebruik van de voormalige katholieke kerk Christus’ Hemelvaart in Maastricht-West. Toevallige bijkomstigheid is dat Mgr. Smeets in het verleden pastoor van deze kerk is geweest.