Benoemingen in het bisdom Roermond

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets van Roermond heeft de volgende personen een nieuwe benoeming aangeboden of eervol ontslag verleend:

Dekenaat Heerlen

De zeereerwaarde heer Hans Janssen wordt met ingang van 1 september benoemd tot pastoor van de parochiefederatie Heerlen-Noord. Daartoe behoren de parochies H. Cornelius (Heerlerheide), H. Paulus/Christus Koning (Heerlerheide/Nieuw-Einde), H. Antonius van Padua (Vrank), H. Gerardus Majella (Heksenberg) en H. Hart van Jezus, HH. Martelaren van Gorcum, H. Geest en H. Drievuldigheid (Schandelen/Meezenbroek). Janssen is nu nog pastoor in Eijsden en Oost-Maarland. In Heerlen-Noord volgt hij pastoor Wim Miltenburg op, die benoemd is tot deken van Thorn.

Dekenaat Kerkrade

De hoogeerwaarde heer Deken Steph Nevelstein van Kerkrade wordt met ingang van 1 juli benoemd tot administrator (= waarnemend pastoor) van de parochie O.-L.-Vrouw Hulp der Christenen in Nieuwenhagen. De parochie is met ingang van 1 juli vacant, vanwege het emeritaat van pastoor Louis Terrenea. Deken Nevelstein blijft administrator tot een nieuwe pastoor in Nieuwenhagen is geïnstalleerd.

De zeereerwaarde Harry Notermans wordt benoemd tot pastoor van het parochiecluster Landgraaf-Oost. Hiertoe behoren de parochies H. Jozef (Waubach), H. Bernadette (Abdissenbosch), H. Theresia van het Kind Jezus en H. Don Bosco (Lauradorp) en H. Drievuldigheid (Rimburg). Pastoor Notermans volgt in deze functie vicaris Ed Smeets op, die eerder dit jaar benoemd is tot deken van Venray. Notermans is nu nog pastoor van Stramproy, Tungelroy, Altweeterheide en Swartbroek in het dekenaat Weert.

Dekenaat Roermond

De weleerwaarde heer Marco Figliola wordt benoemd tot kapelaan van het parochiecluster Roermond-centrum: H. Christoforus en O.-L.-Vrouw Munster, H. Geest en H. Michaël (Herten). Kapelaan Figliola is op 15 juni tot priester gewijd.

De weleeraarde heer Cesar Cortes Oviedes wordt benoemd tot kapelaan van het parochiecluster Roermond-Noord-Oost met de parochies H. Hart van Jezus, O.-L.-V. van Altijddurende Bijstand, H. Tomas en De Goede Herder in Roermond-Oost en H. Laurentius (Maasniel), O.-L.-V. van Goede Raad en H. Jozef (Asenray). Kapelaan Cortes Ovieda is eveneens op 15 juni in Roermond tot priester gewijd.

Dekenaat Thorn

De hoogeerwaarde heer Wim Miltenburg fso is met ingang van 30 juni benoemd tot deken van het dekenaat Thorn en pastoor van de samenwerkende parochies H. Michaël in Thorn, H. Medardus in Wessem, H. Antonius Abt in Ell, H. Margarita in Ittervoort, H. Lambertus in Neeritter, H. Jacobus de Meerdere in Hunsel, H. Martinus in Beegden en H. Stefanus in Heel. Hij volgt in deze functie Mgr. René Maessen op, die eind vorig jaar tot vicaris-generaal werd benoemd.

In verband met de benoeming van deken Miltenburg wordt de hoogeerwaarde heer Rob Merkx per 30 juni eervol ontslagen als waarnemend deken van Thorn en administrator van bovengenoemde parochies.

Dekenaat Venlo

Met ingang van 1 september wordt de weleerwaarde heer Anu Anthony benoemd tot pastoor van het parochiecluster Tegelen, Steyl en Belfeld (parochies H. Martinus, H. Jozef, H. Hart van Jezus, H. Rochus en H. Urbanus). Hij is nu nog kapelaan in de parochiefederatie van Heer, De Heeg, Heugem, Amby en Scharn in Maastricht-Oost. Pastoor Anu Anthony volgt in Tegelen e.o. pastoor Marc Calo msp op, die een nieuwe functie binnen zijn congregatie heeft gekregen.

Dekenaat Venray

De weleerwaarde heer Marthoma Alexander is met ingang van 25 april benoemd tot kapelaan van de parochies St. Petrus’ Banden, Christus Koning, O.-L.-Vrouw van Zeven Smarten en H. Franciscus van Assisi in Venray en van het rectoraat H. Jozef in Smakt. Kapelaan Alexander was al als diaken aan deze parochies verbonden. In april werd hij in India tot priester gewijd.