Pastor Bert Knubben overleden

Geplaatst op: 24-09-2020

In zijn woonplaats Kerkrade is afgelopen woensdag (23 september) voormalig HTP-docent Bert Knubben overleden. Woensdag 30 september wordt hij vanuit de Martinuskerk van Kerkrade-Spekholzerheide begraven. Pastor Knubben is 81 jaar geworden.

Hubertus Josef Laurentius (Bert) Knubben werd op 26 april 1939 in Maastricht geboren. Hij werd op 3 april 1965 tot priester gewijd. Hij kreeg met ingang van 5 juli 1965 een studieopdracht pedagogie. Met ingang van 2 september 1970 werd hij benoemd als medewerker bij de diocesane dienst pastoraal groepswerk en tevens tot weekend-assistent in de parochie H. Lambertus in Swalmen.

Per 1 augustus 1974 kreeg Knubben eervol ontslag bij de diocesane dienst pastoraal groepswerk en werd hij door het curatorium van de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat (HTP) in Heerlen benoemd tot wetenschappelijk medewerker. Medio 1976 werd hij gekozen tot conrector van de HTP.

Met ingang van 1 september 1976 werd Knubben tevens benoemd tot assistent van de parochie H. Martinus in Spekholzerheide. Met ingang van 1 maart 1999 werd hij benoemd tot administrator van deze parochie, hetgeen hij bleef tot 1 maart 2007, toen het parochiecluster H. Jozef, H. Martinus, O.-L.-V. van Lourdes en O.-L.-V Onbevlekt Ontvangen in Kerkrade-West ontstond. Vanaf dat moment tot aan zijn overlijden bleef hij als assistent actief in die cluster.

Op dinsdag 29 september is van 17 tot 21 uur in de parochiekerk van de H. Martinus in Spekholzerheide gelegenheid afscheid van pastor Knubben te nemen. De plechtige uitvaartdienst wordt in besloten kring gehouden op woensdag 30 september om 11 uur in dezelfde parochiekerk. Aansluitend wordt hij begraven op het parochiekerkhof aldaar.