Bisschop: 'Kerk Vredepeel voorbeeld voor andere parochies'

Geplaatst op: 16-07-2024

De oplossing van het zogeheten ‘medegebruik’ die voor de kerk in Vredepeel gekozen is, zou zomaar eens een voorbeeld voor vergelijkbare plekken in ons bisdom kunnen worden. Dat zei bisschop Harrie Smeets bij de inzegening van de verbouwde kerk op zondag 3 februari.

In het kerkgebouw in het Peeldorp is nu een ruimte voor de kerk én een gemeenschapshuis gevestigd. “Het is de vrucht van vooruitkijkend, nuchter boerenverstand,” zo zei de bisschop. “Als bewoners van Vredepeel heeft u  op deze plek de kans om elkaar te ontmoeten en God in uw midden te houden.”

Mgr. Smeets bedankte ook de initiatiefnemers voor hun inzet om de kerk te behouden. Hij zei er stiekem plezier aan te beleven als mensen zo opkomen voor hun eigen parochie of rectoraat. “Mensen uit Vredepeel weten dat je in een gemeenschap goed voor elkaar te zorgen hebt,” aldus de bisschop: “als je wat wil, moet je niet verwachten dat je veel gebracht wordt van buiten: je zult er zelf aan moeten gaan staan: als je die toren overeind wil houden en de gemeenschap bij elkaar wil houden, dan vraagt dat inzet.”

De realisatie van de vernieuwde kerk in Vredepeel omschreef de bisschop als “de vrucht van burgerlijke en kerkelijke gemeenschapszin.” Mgr. Smeets wees er ook op dat al vanaf de oprichting van het rectoraat van Vredepeel in 1963 op samenwerking met de buurparochies is gewezen. “De clustering is dus niks nieuws: al vanaf het begin zijn we met elkaar verbonden. Gelovig gezien zijn we verbonden met elkaar, voor een gezond geloof  en leven heb je anderen nodig. Daarvoor is dit gebouw er ook,” aldus Mgr. Smeets.

Bekijk foto’s inzegening kerk Vredepeel