Beschrijving bisschopwapen van Mgr. dr. C.F.M. (Ron) van den Hout

Geplaatst op: 14-08-2024

Het is gebruikelijk in de Katholieke Kerk dat een nieuwbenoemde bisschop een eigen wapen met een wapenspreuk krijgt. Het wapen van de bisschop staat onder meer op de bisschopszetel in de kathedraal. Toen Mgr. Van den Hout in 2017 bisschop werd van het bisdom Groningen-Leeuwarden ontwierp heraldisch atelier Piet Bultsma voor hem een bisschopswapen, dat gekenmerkt wordt door een anker, een levensboom en twee bekers.

Hartschild
Centraal in het hoofdschild staat een klein schild, een zogenaamd hartschild. In het schildje staat een anker dat aan de bovenzijde uitloopt in een boom. De boom is een verwijzing naar de familienaam van Mgr. Van den Hout en naar het stadswapen van ’s-Hertogenbosch, het bisdom waar Mgr. Van den Hout tot priester werd gewijd. Het anker als symbool van de hoop verwijst naar de wapenspreuk “IN EXILIO SPES” (In de ballingschap is er hoop) en geeft met de boom aan dat uit de hoop nieuw leven voortkomt. De boom staat volgens Jeremia (hoofdstuk 17, vers 8) ook voor de man die op de Heer vertrouwt.

In het wapen van de voormalige gemeente Diessen staat op een blauwe achtergrond een gouden beker. In dit dorp is Mgr. Van den Hout opgegroeid. De kleuren in het hartschild van het vorige wapen bevatten blauw en rood. Vanwege de duidelijkheid is de kleur blauw van het gemeentewapen van Diessen gewijzigd in rood. De beker stelt de aarde voor, waarin vóór de winter gezaaid was en waarin dus de welvaart van het volgend jaar opgeslagen zat. De gouden beker is opgenomen in het wapen en wordt herhaald aan de andere zijde van de boom, beide in rood dat liefde uitdrukt. Deze beker symboliseert de eucharistie en verwijst eveneens naar de woorden van psalm 116, 12-13: “Hoe kan ik mijn dank betuigen voor al wat de Heer mij gaf. De beker des heils zal ik nemen, aanroepen de naam van de Heer.”

Nieuw bisschopswapen
Het is een goede gewoonte dat de bisschop het wapen van zijn bisdom als grondslag neemt en zijn wapenschild hiermee samenvoegt. Het bisschopswapen van Mgr. Van den Hout is dus samengesteld uit het wapen van het bisdom Roermond, dat in een blauw veld een zilveren kruis voert met in de hoek een gouden lelie, en daar overheen op het midden geplaatst zijn persoonlijk wapen. De lelie die het kruis vergezelt staat als symbool voor Maria, Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen, patrones van het bisdom. Tevens is de lelie een verwijzing naar de stad Roermond, want de lelie maakt ook deel uit van het stadswapen.

Waardigheidstekens
Een bisschop voert achter zijn wapenschild een rechtopstaand gouden voordraag- of processiekruis. Daarboven wordt traditioneel altijd een groene priesterhoed geplaatst, met een koord aan elke zijde, aan weerszijden eindigend in zes groene kwasten, gerangschikt in drie rijen, die het wapen omgeven. Tenslotte wordt meestal ook voor een devies gekozen, een wapenspreuk in hoofdletters op een lint onder het wapen.

De heraldische beschrijving
De officiële heraldische beschrijving van het wapen luidt: In blauw een zilveren kruis, in het eerste kwartier vergezeld van een gouden lelie en in een rood hartschild een anker, boven de ankerstok getopt met een boom en ter weerszijden een beker, alles van goud; achter het schild een gouden, met edelstenen bezet voordraagkruis met lelievormige uiteinden, overtopt door een priesterhoed met koorden waaraan ter weerszijden van het schild zes afhangende kwasten in drie rijen gerangschikt (1-2-3), alles van groen. Devies: IN EXILIO SPES, in zwarte letters op een rood gevoerd zilveren lint.

Het nieuwe wapen is ontworpen door René Vroomen uit Echt van de Limburgse Commissie voor Heraldiek & Banistiek van het Koninklijk Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap.

Hulpbisschop bezocht calamiteitenhospitaal Defensie

Hulpbisschop Everard de Jong heeft een werkbezoek gebracht aan het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO). Hij deed dit in zijn rol als legerbisschop, samen met deken Hans Bouman van Heerlen, die kanselier van het Militair Ordinariaat is. Het bezoek vond plaats op het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht.

Terugblik inbezitneming bisschopszetel: ‘Ik merk dat ik weer in het zuiden ben’

“Ik merk wel dat ik weer terug ben in het zuiden,” zei Mgr. Ron van den Hout terloops, toen hij afgelopen zaterdag samen met vele gasten op weg was van de kathedraal naar TheaterHotel De Oranjerie. De net geïnstalleerde bisschop doelde daarmee op de vele vaandels van schutters en gildes en op de muziek van de harmonie. De verenigingen begeleidden hem na afloop van de pontificale viering, waarin hij even daarvoor de bisschopszetel van Roermond in bezit had genomen, naar de receptie.

Preek inbezitneming bisschopszetel

Mgr. Dr. Ron van den Hout heeft zaterdag 24 augustus 2024 de bisschopszetel van Roermond in bezit genomen. Hij werd daarmee officieel de 25e bisschop van Roermond. In de preek tijdens de pontificale eucharistieviering riep hij iedereen op om 'anders' naar de Kerk te leren kijken.

Volg installatie bisschop Van den Hout zaterdag live op televisie

Alle kaarten voor de installatie van Mgr. Ron van den Hout als nieuwe bisschop van Roermond komende zaterdag zijn vergeven. Maar belangstellenden kunnen de viering met inbezitneming van de bisschopszetel live op televisie volgen. Omroep L1 zendt de viering live uit en deze wordt op internet ook overgenomen door KRO-NCRV.