Boek over 400 jaar dominicanen in Sittard gepresenteerd

Geplaatst op: 30-11--0001

In de Michielskerk in Sittard – de voormalige kloosterkerk – is woensdag 26 juni een boek gepresenteerd over 400 jaar aanwezigheid van dominicanen en dominicanessen in Sittard. De eerste exemplaren werden aangeboden aan pater René Dinklo O.P., de overste van de dominicanen in Nederland, bisschop Harrie Smeets van Roermond, burgemeester Sjraar Cox van Sittard-Geleen, deken Wilbert van Rens van Sittard en theoloog en lekendominicaan professor Erik Borgman.

De geschiedenis van de dominicanen in Sittard gaat terug tot de 17e eeuw. Vanaf de jaren 1620 woonden en werkten er paters van de orde der predikheren en zusters dominicanessen in Sittard. Zij brachten ook de devotie tot de heilige Rosa naar Sittard. De heilige dominicanes uit Peru geldt inmiddels al vele eeuwen als stadspatrones van Sittard. Vanuit de stad hebben de religieuzen door de eeuwen heen altijd een belangrijke rol gespeeld in het kerkelijk leven en het onderwijs in de hele regio.

Sinds enkele jaren zijn er opnieuw zusters dominicanessen in Sittard gevestigd. Nu afkomstig uit Tennessee in de Verenigde Staten. Ook zij zijn weer actief in het onderwijs en voelen zich zeer verbonden met de oude dominicaanse geschiedenis van Sittard.

Het boek ‘Dominicanen en dominicanessen in Sittard, vier eeuwen aanwezigheid’ is geschreven door Christ Dols en de Sittardse historici Guus Janssen en Kees Schutgens en met medewerking van Guus Bary. Het boek is verschenen bij Uitgeverij Verloren in Hilversum en kost 35 euro. ISBN: 9789087047955.