Emeritus-paus Benedictus XVI bedankt oud-student Hub Schnackers

Geplaatst op: 16-07-2024

Emeritus-paus Benedictus XVI heeft een brief geschreven aan zijn oud-student Mgr. Hub Schnackers bij gelegenheid van diens afscheid van het bisdom Roermond. In de brief spreekt de vorige paus met zeer hartelijke woorden over Schnackers en bedankt hij hem uitvoerig voor zijn inzet voor het bisdom Roermond en de kerk in het algemeen.

De brief werd vrijdag 4 januari voorgelezen tijdens de zeer drukbezochte Nieuwjaarsreceptie van het bisdom, die tevens het afscheid markeerde van Mgr. Schnackers, die bijna 25 jaar als vicaris, vicaris-generaal en afgelopen jaar als diocesaan administrator aan het bisdom verbonden was. Schnackers is daarmee een van de langstzittende vicarissen die het bisdom Roermond ooit gehad heeft.

Schnackers reageerde zeer verrast op de brief uit Rome. Meer dan 40 jaar geleden is hij als student in Regensburg gepromoveerd bij professor Jozef Ratzinger, de latere paus Benedictus XVI. Deze heeft altijd contact met veel van zijn studenten gehouden, via de zogeheten “Schüelerkreis” (studentenkring). Ook toen hij al paus was, kwamen de oud-studenten – onder wie Schnackers –eenmaal per jaar met hun voormalige professor bij elkaar om over actuele thema’s uit de kerk spreken.

Tijdens de receptie gingen bisschop Harrie Smeets en oud-bisschop Frans Wiertz tijdens twee toespraken uitgebreid in op de rol die Mgr. Schnackers als vicaris-generaal voor het bisdom Roermond heeft gespeeld. Ze roemden met name zijn onvermoeibare inzet en bereidheid om de kerk te dienen. Als vicaris-generaal had Schnackers ook heel moeilijke klussen, zoals het seksueel misbruik, in portefeuille. Beide bisschoppen refereerden eraan dat hem dit zeer aangegrepen heeft, maar dat hij desondanks nooit voor zijn verantwoordelijkheid is weggelopen.

Voorafgaand aan de receptie ging Schnackers zelf in een preek tijdens een vesperdienst al in op zijn werk van de afgelopen jaren. Ook daarbij noemde hij de moeilijke dossiers als sluiting van kerken, het steeds ingewikkelder wordende benoemingenbeleid en het contact met de slachtoffers van het misbruik als zaken waarvan hij soms wakker had gelegen.

Lees de volledige preek van Mgr. Schnackers

Bekijk uitgebreid foto-album van receptie