Visit-Zuid-Limburg start campagne Bezinningstoerisme

Geplaatst op: 24-08-2020

Met de presentatie van de brochure ‘Onthaasten tussen de Zuid-Limburgse heuvels’ heeft Visit-Zuid-Limburg (voorheen VVV) maandag 24 augustus een nieuwe campagne gelanceerd om het bezinningstoerisme in Zuid-Limburg te promoten. Dit gebeurde in de Amelbergabasiliek in Susteren.

Uit diverse onderzoeken blijkt steeds weer dat Zuid-Limburg zich onderscheidt van andere regio’s door de veelheid aan religieus erfgoed en bijzondere bezinningsplekken. Visit wil bezinnen daarom promoten als een van onderwerpen die bij het ‘DNA’ van Limburg horen. De toerismebranche onderscheidt hierbij vier soorten van bezinning: religieus toerisme, spiritueel toerisme, spa/wellness en zakelijke bezinningsactiviteiten.

In de campagne van Visit gaat het niet om het expliciet promoten van het geloof, maar allerlei aspecten uit de katholieke traditie spelen wel een belangrijke rol in het bezinningsaanbod. Op deze manier hoopt Visit ook allerlei onbekende pareltjes van religieus erfgoed bij een breder publiek bekend te maken, waaronder de Amelbergabasiliek en de bijbehorende schatkamer.

De eerste exemplaren van de brochure werden aangeboden aan deken Geert Lauvenberg van Susteren, directeur Anya Niewirra van Visit-Zuid-Limburg en burgemeester Jos Hessels van Echt-Susteren. Deze laatste wees erop dat zijn gemeente ook werkt aan een eigen project om ‘het smalste stukje Nederland’ als onthaast- en bezinningsregio op de kaart te zetten onder het motto ‘citta slow’.

Als onderdeel van de nieuwe campagne zijn korte pelgrimswandelingen uitgezet die aan de Camino (pelgrimroute) naar Santiago raken. Deze dagwandelingen van 5 tot 15 kilometer worden in de markt gezet onder de titel ‘camini’s’, kleine pelgrimsroutes.

Bij de campagne Bezin in Zuid-Limburg hoort ook een website met tal van bezinningslocaties: www.visitzuidlimburg.nl/bezin