Jaarlijkse chrismamis weer in kleine kring

Geplaatst op: 04-03-2021

De jaarlijkse chrismamis in de Goede Week vindt dit jaar weer in kleine kring plaats. Dit is nog steeds een gevolg van de coronamaatregelen. Anders dan vorig jaar is de chrismamis nu wel in de kathedraal, maar het is weer een besloten viering met een beperkt aantal priesters en zonder kerkgangers.

De chrismamis wordt elk jaar gehouden op de vooravond van Witte Donderdag. De bisschop zegent dan de oliën die in parochies gebruikt worden voor de toediening van de sacramenten als doopsel, vormsel en het sacrament der zieken. Tijdens de viering vernieuwen de priesters ook hun wijdingsbeloften. De afgelopen jaren heeft deze viering zich in het bisdom Roermond ontwikkeld tot een belangrijke viering waaraan veel priesters en vertegenwoordigers van parochies deelnemen. De kathedraal is doorgaans tot de laatste plek bezet.

Vorig jaar kon de chrismamis vanwege de coronamaatregelen al niet op de gebruikelijke wijze doorgaan. Er vond toen een heel kleine viering plaats in de privékapel in het bisschopshuis. Dit jaar zal de viering wel op woensdag 31 maart in de kathedraal plaatsvinden, maar alleen in aanwezigheid van een aantal daarvoor uitgenodigde priesters, waardoor het totaal aantal aanwezigen binnen de coronanormen blijft. De gewijde oliën worden na de chrismamis door de dekens over alle parochies verspreid.