Dag van het Jodendom 2021: Kerk en synagoge

Geplaatst op: 14-01-2021

Kerken en synagogen zijn plaatsen van samenkomst rond het Woord van God. Die bijzondere plekken in het christendom en het jodendom staan dit weekeinde centraal tijdens de jaarlijkse Dag van het Jodendom (zondag 17 januari).

Die dag is een aantal jaren geleden ingevoerd om de verbondenheid tussen joden en christenen te markeren. Die verbondenheid is onder andere terug te vinden in een aantal overeenkomsten in de gebedshuizen: kerk en synagoge. Zowel in de gebouwen als in de eredienst zijn er naast verschillen ook heel wat raakvlakken.

Om daarmee kennis te kunnen maken had de Resonansgroep Jodendom-Katholieke Kerk in Limburg voor zondag 17 januari een excursie willen organiseren met een bezoek aan de enige actieve synagoge in ons bisdom – in Maastricht – en de vlakbij gelegen Sint-Servaasbasiliek. Maar door de coronamaatregelen is dat helaas niet mogelijk.

Als alternatief is de voordracht die zondagmiddag gehouden zou worden over de synagoge en de verschillen en overeenkomsten met de katholieke liturgie online gezet. Het thema van de lezing en van de Dag van het Jodendom (Plaats van samenkomst rondom het Woord van God) sluit ook aan bij de Zondag van het Woord van God, die door paus Franciscus is vastgesteld op de derde zondag door het jaar. Dit jaar is dat op 23/24 januari, precies een week na de Dag van het Jodendom en aan het einde van de internationale Week van Gebed om eenheid.