Tweede dag werkbezoek Susteren in teken van overleg

Geplaatst op: 19-10-2019

De tweede dag van het werkbezoek van bisschop Harrie Smeets stond zaterdag in het teken van overleg. De bisschop sprak met het gemeentebestuur, met kerkbesturen, met het bestuur van de Heiligdomsvaart en met het bestuur van de schatkamer. De dag werd afgesloten met een lichtprocessie.

De Amelbergabasiliek in Susteren is een van de oudste kerken van Nederland. De oudste delen zijn zeker 1300 jaar oud en de huidige kerk bijna duizend jaar. Zoveel moois wil je natuurlijk aan de bisschop laten zien en dus begon het werkbezoek zaterdag met een rondleiding door de kerk en de crypte, gevolgd door een bezoek aan de schatkamer. Daar meldde zich even later ook het bestuur van de Heiligdomsvaart, die net als in Maastricht ook in Susteren om de zeven jaar wordt gehouden. In 2021 is het weer zover. De voorbereidingen zijn nu al begonnen.

Om al het moois van Susteren dagelijks aan mensen te laten zien, heeft de gemeente Echt-Susteren bedacht om op de belangrijkste monumenten een plaquette met een zogeheten QR-code te hangen. Wie met zijn telefoon scant, kan op internet het interieur van de kerk bekijken, ook als deze gesloten is. Burgemeester Jos Hessels en Mgr. Smeets onthulden gezamenlijk de plaquette en probeerden de app natuurlijk meteen met hun eigen mobieltjes uit.

Zaterdagmiddag ging bisschop Smeets in gesprek met de kerkbesturen van het dekenaat Susteren. Elk samenwerkingsverband presenteerde zich en eindigde die presentatie met enkele vragen aan de bisschop. De vragen varieerden van de toekomst van kerkgebouwen tot het financieel beheer in een parochie en mogelijkheden om de geloofsgemeenschap te revitaliseren. In de vragen klonk een grote betrokkenheid van de kerkbestuursleden door, maar ook hun zorgen over de toekomst. De bisschop ging op alle vragen in en gaf aan dat hij het volste vertrouwen in de toekomst heeft, op kleine schaal ook leuke initiatieven ziet en ook begrip heeft voor de zorgen van de parochies.

De dag werd afgesloten met een eucharistieviering in de parochiekerk van Susteren-Mariaveld en aansluitend een lichtprocessie van uit deze kerk naar de basiliek en terug. Deze processie wordt elk jaar in oktober gehouden en diverse broederschappen uit het hele land waren hierbij aanwezig en liepen mee in de sfeervolle processie.

Zondag sluit de bisschop zijn werkbezoek af in Maasbracht en Echt.

Lees ook